محرز: احتمال دارد ویروس کرونای جهش‌یافته از قبل وارد ایران شده باشد

با وجود اعلام وزیر بهداشت ایران مبنی بر این که تاکنون ردپایی از ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور پیدا نشده، یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از احتمال ورود این ویروس از قبل به ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ مهر، وزیر بهداشت ایران روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، با اشاره به این که دولت بریتانیا خبر نوع جدید ویروس کرونا را با حدود دو ماه تاخیر اعلام کرد، گفت که به محض اطلاع از این موضوع پروازها به مقصد انگلیس و از مبدأ انگلیس به ایران ممنوع شده است.

سعید نمکی از رصد تمام مسافرانی خبر داد که در چند روز گذشته از بریتانیا وارد کشور شده‌اند و گفت تاکنون ردی از این ویروس در ایران پیدا نشده است.

این در حالی است که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، صبح امروز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای نوع جهش‌یافته ویروس کرونا گفت: «این احتمال وجود دارد که پیک اخیری که در کشور وجود داشته و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم همین ویروس جهش‌یافته بوده و از قبل وارد کشور شده بود.»

در پی انتشار اخبار گسترده از شیوه نوع جدیدی از ویروس کرونا، دولت عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور رفت‌و‌آمد به هشت کشور از جمله ایران را به منظور ممانعت از انتقال گونه جدید ویروس کرونا ممنوع کرده است.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اما می‌گوید هیچ نشانه‌ای به دست نیامده که نوع جدید ویروس کرونا از نوع قبلی شدیدتر یا کشنده‌تر باشد.