آمار کرونا در ایران؛ وعده سرعت‌بخشی در واکسیناسیون «از مردادماه»

سخنگوی ستاد کرونا یک روز پس از وعده روحانی درباره تزریق واکسن به «همه» تا پایان تیرماه، تنها وعده سرعت‌بخشی در واکسیناسیون از این زمان را داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علیرضا رئیسی روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، همچنین از دسترسی به ۹ میلیون دُز واکسن کرونا از مردادماه خبر داد و گفت که ۷ میلیون دُز از آن واکسن ایرانی «برکت» خواهد بود.

آقای رئیسی با اشاره به تامین حدود ۵۵ میلیون دُز واکسن تا پایان سال گفت که به این ترتیب «گروه‌های هدف»‌ تا پایان امسال دُز اول واکسن را تزریق و و ۱۰ تا ۱۵ میلیون هم دُز دوم را خواهند گرفت.

آقای رئیسی در حالی به این آمارها اشاره کرد و از سرعت‌بخشی در روند واکسیناسیون از اواخر تیرماه خبر داد که حسن روحانی، رئیس ‌جمهور ایران روز چهارشنبه وعده داده بود که تا پایان تیرماه امسال، «همه» در ایران واکسن خواهند زد.

آقای روحانی همچنین از ورود «ده‌ها میلیون‌ها دوز واکسن تا هفته‌های آینده» خبر داده بود.

وعده‌های متناقض مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص واکسیناسیون کرونا در کشور در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، از آغاز واکسیناسیون در ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون، تا روز ۱۵ اردیبهشت، کمی بیش از یک میلیون و ۴۲۵ هزار دُز واکسن در کشور تزریق شده و میزان واکسن وارداتی به ایران نیز در مجموع،‌ تنها سه میلیون و ۲۰۰ هزار دُز بوده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتر گفته بود که برای رسیدن به ایمنی جمعی در ایران، ۶۴ میلیون نفر جمعیت افراد بالای ۱۸ سال باید واکسینه شوند که برای این منظور، ۱۲۸ میلیون دُز واکسن مورد نیاز است.

در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه، ۳۳۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا در کشور از دست دادند و ۱۸ هزار و ۴۰۰ بیمار جدید دیگر شناسایی شدند.

به این ترتیب آمار جان‌باختگان به ۷۳ هزار و ۹۰۶ نفر و مجموع کل بیماران به دو میلیون و ۶۱۰ هزار و ۱۸ نفر رسید.

وزارت بهداشت ایران در حالی آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام می‌کند که منابع مستقل درباره درستی این آمار تردید دارند و آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.