کرونا در ایران؛ هشدار درباره شیوع گسترده‌تر بیماری در اسفند

وزارت بهداشت ایران روز یک‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، از فوت ۵۷ بیمار مبتلا به کرونا و شناسایی بیش از هفت‌هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به گفته سیما سادات لاری،‌ نزدیک به ۳۸۰۰ بیماران مبتلا به کرونا در کشور در وضعیت شدید این بیماری به‌سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر و شمار کل جان‌باختگان به ۵۸ هزار و ۴۶۹ نفر رسیده است.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره کرونا همواره محل تردید بوده و مقام‌های سازمان نظام پزشکی آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد کرده‌اند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم روز یک‌شنبه تغییرات آماری مربوط به کرونا در پایتخت را «جدی» قلمداد کرد و از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هفته‌های آتی در تهران خبر داد.

به گفته آقای زالی، ‌بر اساس الگوی هفته گذشته کرونا در تهران بازتوزیع بیمارستانی سهم گروه‌های سنی بین صفر تا ۱۰ سال در مقایسه با گروه‌های سنی مشابه در مقایسه با ماه‌های آبان و آذر در حال تغییر است.

پیشتر معاون کل وزیر بهداشت، ۱۷ بهمن ماه در خصوص «تمایل»‌ ویروس کرونا به سمت جوانان در پایتخت هشدار داده بود.

در اظهارنظری دیگر، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره وضعیت شیروع کرونا در اسفندماه ابراز امیدواری کرده و گفته است: «باید برای تعطیلات نوروز تمهیدات جدی اندیشید».

او تاکید کرده که تعداد مبتلایان افزایش یافته و این موضوع «زنگ خطر جدی» است.