تهران‌ تا یک ماه‌ آینده در «قله بیماری»؛ احتمال جهش کرونا در ایران

معاون ستاد کرونا در تهران با اشاره به این که پایتخت در حال حاضر در «قله بیماری» قرار دارد از تداوم این وضعیت تا یک ماه آینده خبر داد

معاون ستاد کرونا در تهران با اشاره به این که پایتخت در حال حاضر در «قله بیماری» قرار دارد از تداوم این وضعیت تا یک ماه آینده خبر داد.

نادر توکلی روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت، به خبرگزاری ایسنا گفت که اکنون روزانه بیش از ده هزار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی در تهران اتفاق می‌افتد و تعداد بستری‌های روزانه حدود ۱۴۰۰ نفر است.

آقای توکلی از تداوم این وضعیت تا دو هفته آینده خبر داده است.

معاون ستاد کرونا در تهران ضمن ابراز نگرانی از بروز یک جهش از بیماری در کشور گفت که این جهش تاکنون شناسایی نشده، اما با توجه به تشدید و تسریع زنجیره انتقال ویروس، احتمال جهش جدید وجود دارد.

نادر توکلی همچنین خبر کمبود داروهای مرتبط با کرونا (رمدسیویر) و کمبود اکسیژن در پایتخت را تائید کرد و گفت این کمبودها «مقطعی» است و برای آن‌ها «چاره‌جویی» شده است.

در پی بحرانی شدن وضعیت کرونا در کشور و به‌ویژه تهران، مدیران بیمارستان‌های پایتخت بارها درباره بحرانی‌ شدن خدمات‌رسانی، پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها و کمبود دارو و اکسیژن هشدار داده‌اند.

حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان «امام خمینی» تهران، روز پنجم اردیبهشت گفته بود که این بیمارستان به «حد اشباع» رسیده و «به دلیل تراکم جمعیت و کمبود تخت»، برخی از بیماران فوت می‌کنند.

در همین حال، رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش هم روز ۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از کاهش سن درگیری با بیماری و کاهش میانگین سنی جان‌باختگان در خیز جدید کرونا در تهران خبر داده است.

مدیرعامل بهشت زهرای تهران روز ۳۱ فروردین، آمار مرگ‌ و میر در پایتخت را در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه خوانده و گفته بود که در نیم قرن اخیر «چنین آمار فوتی در یک روز نداشتیم، حتی در ۸ سال دفاع مقدس.»

سعید خال آمار روزانه جان‌باختگان کرونا در تهران را ۱۵۰ نفر و تعداد متوفیان غیرکرونایی را ۲۰۰ نفر اعلام کرده بود.

منابع مستقل آمار واقعی کرونا را چند برابر آمار اعلام شده از منابع رسمی اعلام می‌کنند.