آمار کرونا؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو: واکسن نیاز به تایید سازمان بهداشت جهانی ندارد

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران می‌گوید که «واکسن کرونا لزوما به تایید سازمان بهداشت جهانی نیاز ندارد و این بیشتر به شروط خریدار مربوط است».

در ماه‌های گذشته انتقادهای بسیاری درباره واکسن‌های انتخابی وزارت بهداشت ایران از سوی برخی مسئولان و بسیاری از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، اما حالا که مقامات ایران از صادرات واکسن‌های ایرانی در آینده سخن می‌گویند، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند که واکسن کرونا نیازی به تایید سازمان‌های جهانی ندارد و سازمان غذا و دارو در داخل کشور مرجع تایید واکسن است.

به گزارش ایرنا، آقای جهانپور روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت همچنین از تولید واکسن‌های داخلی از تابستان خبر داد و گفت که در صورت «تحقق وعده‌ها» در ماه خرداد بین ۷ تا ۱۰ میلیون واکسن وارد کشور خواهد شد.

رئیس‌ جمهوری ایران روز ۱۵ اردیبهشت در اظهاراتی کلی وعده داده بود که تا پایان تیرماه سال جاری «همه» در ایران واکسن بزنند.

حسن روحانی بعدتر در ۱۹ اردیبهشت‌ماه گفت که تا پایان تیرماه، ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور واکسینه خواهند شد.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، از آغاز واکسیناسیون در ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون، تا روز ۲۴ اردیبهشت یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز جمعه، ۲۰۲ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا در کشور از دست دادند و بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید شناسایی شد.

به این ترتیب آمار جان‌باختگان به ۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر و مجموع کل بیماران به دو میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۲ نفر رسید.

وزارت بهداشت ایران در حالی آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام می‌کند که منابع مستقل درباره درستی این آمار تردید دارند و آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.