«اولین» بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته در ایران جان باخت

دانشگاه علوم پزشکی قزوین از فوت یک نفر در این استان که از او به عنوان «اولین جان‌باخته ویروس جهش‌یافته در ایران» نام برده شده خبر داد.

خبرگزاری فارس، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، از قول معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد که یک شهروند ۴۸ ساله اهل آبیِک بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که او به ویروس جهش‌یافته مبتلا بوده است.

به گفته علی‌اکبر کرمی، تست کرونای اعضای خانواده این فرد هم مثبت، ولی بدون علائم بوده است و تمامی آن‌ها در حال حاضر در قرنطینه کامل به‌سر می‌برند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر دی‌ماه ضمن تائید خبر ابتلای پنج نفر به ویروس جدید گفته بود که همگی آن‌ها در تهران هستند.

آخرین باری که وزارت بهداشت ایران به طور رسمی آماری از ویروس جهش‌یافته اعلام کرد به روز ۲۱ دی‌ماه برمی‌گردد.

سعید نمکی در این تاریخ اعلام کرد که پنج مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته در کشور شناسایی شده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به سرعت انتقال این نوع ویروس، تعداد مبتلایان و جان‌باختگان مبتلا به آن در ایران بیش از آمار رسمی باشد.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم دوم بهمن‌ماه از شناسایی دو مورد مشکوک به ویروس جهش‌یافته در این استان خبر داده بود.

اما مدیر روابط عمومی این دانشگاه این خبر را «بی‌اساس» خوانده و گفته بود که با منتشرکنندگان این شایعه، برخورد قضایی و حقوقی خواهد شد.