آمار کرونا در ایران؛ گروه‌های هدف «تا پایان سال حداقل یک دُز واکسن» دریافت می‌کنند

با وجود وعده پیشین رئیس جمهور ایران مبنی بر واکسیناسیون همه مردم تا آذرماه، سخنگوی ستاد کرونا می‌گوید که تا پایان امسال به گروه‌‌های هدف، حداقل یک دُز واکسن زده خواهد شد.

حسن روحانی روز ۸ خرداد وعده داده بود که واکسیناسیون «گروه‌های پرخطر» تا اول مرداد به پایان می‌رسد و گفته بود که در صورت کافی بودن مقدار واکسن، تا ماه آذر همه مردم را می‌شود واکسینه کرد.

آقای روحانی در اردیبهشت‌ماه هم ضمن وعده در ارتباط با واکسیناسیون «همه» تا پایان تیر سال جاری از ورود ده‌ها میلیون‌ها دُز واکسن در هفته‌های بعد از آن خبر داده بود.

اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا، روز شنبه، ۵ تیر، وعده داد که با تولید داخلی ۷ الی ۸ میلیون دز واکسن و واردات واکسن در ماه‌های آینده تا پایان سال به همه گروه‌‌های هدف حداقل یک دُز واکسن زده خواهد شد.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران پیشتر گفته بود که به‌ دلیل کمبود واکسن، برنامه واکسیناسیون ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۰ به پایان نمی‌رسد.

در هفته‌های گذشته با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌ واکسن کرونا در چندین شهر، همچنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌اند.

بنا بر اعلام وزرات بهداشت ایران، تاکنون ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دُز رسیده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون «گروه‌های هدف» حداقل به ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

در همین حال وزارت بهداشت ایران روز شنبه، پنجم تیر، از جان باختن ۱۲۳ نفر دیگر بر اثر کرونا و شناسایی بیش از ۷ هزار بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب شمار کل جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸۳ هزار و ۷۱۱ نفر و آمار کل مبتلایان به حدود سه میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر رسید.

انتشار این ارقام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران را سه تا چهار آمار وزارت بهداشت برآورد کرده‌ است.

روند کُند واکسیناسیون در حالی ادامه دارد که با اعلام رسمی افزایش تعداد شهرهای قرمز و اوج‌گیری دوباره آمار کرونا در استان‌های جنوب،جنوب شرق و شمال کشور، مقامات بهداشتی این استان‌ها درباره آغاز «موج پنجم کرونا» هشدار داده‌اند.

با این حال حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد کرونا ضمن تایید خیز آمار کرونا در برخی استان‌ها گفت: «الحمدالله امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم، اما نباید نسبت به این مسئله مطمئن باشیم.»

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۲ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.