۱۱ هزار میلیارد تومان؛ هزینۀ تحمیل حجاب در مدارس دخترانه ایران

Your browser doesn’t support HTML5

بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد هزینه‌ای که خرید دو دست روپوش، شلوار و مقنعه به والدین دارای دانش‌آموز دختر در سراسر کشور تحمیل می‌کند از ۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود؛ این مبلغ بیش از دو برابر اعتباراتی است که دولت ایران در بودجۀ ۱۴۰۳، برای «کمک به تأمین سرانۀ دانش‌آموزی و حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان» در نظر گرفته است.

مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ اعلام کرد که امسال، مبلغ ۵۴۸ هزار تومان به عنوان «کف قیمت» لباس فُرم دانش‌آموزان دختر تعیین شده است و «سقف قیمت» آن نیز حدود ۸۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان.

گروه داده‌کاوی رادیوفردا با در نظر گرفتن میانگین این دو مبلغ و تطبیق آن با قیمت‌های عرضۀ مانتو، مقنعه و شلوار دانش‌آموزی در وب‌سایت‌های داخلی (فروشندگان آنلاین)، متوسط قیمت ۶۰۰ هزار تومان را مبنای محاسبه قرار داده است.

بنا بر آمار رسمی، جمعیت دانش‌آموزان دختر کشور در سال جاری بیش از هشت میلیون نفر برآورد شده است. اگر این رقم را در متوسط قیمت لباس فرم مدارس دخترانه ضرب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، خرید دو دست پوشش اجباری (شامل مانتو، شلوار و مقنعه) بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه به والدین ایرانی دارای دختر/دختران دانش‌آموز تحمیل می‌کند.

هزینۀ تحمیل پوشش مد نظر حکومت ایران در مدارس دخترانه محدود به دانش‌آموزان نیست. بنا بر آمار رسمی، حدود ۵۰۰ هزار کارمند زن در مدارس شامل معلم، کادر آموزشی و مدیریتی مدارس و نیروهای شاغل در ادارات آموزش‌وپرورش فعالیت دارند.

اگر متوسط هزینۀ خرید روپوش و شلوار و مقنعه را برای هر فرد بزرگسال یک میلیون تومان در نظر بگیریم، در سال تحصیلی جاری هزینۀ خرید دو دست لباس برای معلمان زن کشور به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بنابراین، اعمال پوشش اجباری در مورد دانش‌آموزان دختر و زنان شاغل در آموزش‌وپرورش مجموعاً بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه به مردم ایران تحمیل می‌کند.

دیگر گزارش‌های «داده‌کاو» را این‌جا بیابید:

«زن بودن» در ایران به روایت ۱۰ شاخص جهانیدومین سالگرد مهسا؛ بیش از سه هزار میلیارد تومان بودجه برای حجاب اجباریمرگ‌ومیر مادران باردار در ایران و جهان به روایت آمار