دیوان عالی تاتارستان درخواست خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی برای حبس خانگی را رد کرد

آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در یکی از جلسات دادگاه در کازان

دیوان عالی جمهوری تاتارستان در روسیه روز سه‌شنبه اول اسفند حکم داد که آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، باید تا پیش از برگزاری دادگاه در حبس بماند.

وکلای خانم کورماشوا درخواست کرده بودند که قرار بازداشت موقت موکل آن‌ها به‌دلیل وضعیت سلامتی او و دیگر موارد، به حبس خانگی تغییر کند.

قاضی اولگا میگونووا این درخواست را رد کرد ولی حکم داد که دوره بازداشت موقت او یک روز کاهش یابد، به گونه‌ای که به جای روز پنجم آوریل تا چهارم آوریل در حبس باشد.

ارتباط خانم کورماشوا با جلسه دادگاه به صورت مجازی از محل بازداشت او صورت گرفت.

این خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی تابعیت دوگانه آمریکایی/روسی دارد و ۲۵ سال است برای سرویس تاتار و باشقیر کار می‌کند. او اردیبهشت امسال برای دیدار با مادر سالمند و بیمارش به روسیه سفر کرد و اواسط خرداد، زمانی که قصد بازگشت به پراگ را داشت، متصدیان امور در روسیه گذرنامه او را ضبط کردند و مانع خروجش از کشور شدند.

آلسو کورماشوا که بیش از چهار ماه است در بازداشت به سر می‌برد با اتهام دروغین «لابی‌‌گر بیگانگان» و تخلف از ماده ۲۰۷/۳ قانون جنایی روسیه مواجه شده است که به موجب آن، گزارشگری درباره جنگ روسیه با اوکراین عملا جرم محسوب می‌شود.

اگر این روزنامه‌نگار در مورد هر دو اتهام مجرم شناخته شود، امکان دارد تا حداکثر ۱۵ سال از عمر خود را در زندان سپری کند.

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی روز ۲۲ آذر امسال بازداشت این روزنامه‌نگار را محکوم کرد. وزارت خارجه ایالات متحده هم به رغم این‌که خانم کورماشوا بیش از چهار ماه است در حبس به سر می‌برد، همچنان او را در زمره افرادی طبقه‌بندی کرده که به اشتباه بازداشت شده‌اند.