محکومیت دولت ایران به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار خسارت به جیسون رضائیان 

جیسون رضائیان به همراه همسرش، یگانه صالحی، و برادرش علی رضائیان.

یک قاضی فدرال آمریکا روز جمعه اول آذر در حکمی دولت ایران را به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار به جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی - آمریکایی روزنامه واشنگتن پست، محکوم کرد. این حکم برای جبران خسارت زندان ۱۸ ماهه جیسون رضاییان در ایران صادر شده است.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ۳۱ تیرماه سال ۹۳ در حالی که نقاب بر چهره داشتند این روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی را همراه با همسرش، یگانه صالحی، در آپارتمان‌شان در تهران بازداشت کردند. این دو سپس به زندان اوین منتقل شدند.

بیشتر در این باره: ۱۲ زندانی مبادله شده بین ایران و آمریکا چه کسانی هستند؟

خانم صالحی پس از ۷۱ روز بازداشت و با وثیقه ۳۲ هزار دلاری از زندان آزاد شد. ولی جیسون رضاییان در دادگاه به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی متهم و از سوی قاضی صلواتی محاکمه شد.

در حالی ریچارد جی لئون ، قاضی فدرال در منطقه واشینگتن این حکم را صادر کرده است که ایران به شکایت جیسیون رضائیان در زمان تشکیل دادگاه پاسخی نداد و در آن شرکت نکرد.

طبق این حکم دولت ایران می بایست ۲۳.۸ میلیون دلار بابت جبران خسارت اقتصادی و درد رنج در دوران زندان، به جیسون رضائیان و همچنین ۵.۸ میلیون دلار به برادر و مادر وی پرداخت کند.

طبق این حکم دولت ایران می‌بایست ۱۵۰ میلیون دلار بابت خسارت به کل خانواده رضائیان بپردازد.

قاضی دادگاه فدرال در حکم ۳۰ صفحه‌ای خود نوشته است: گروگان گرفتن یک مرد و شکنجه او برای به دست آوردن اهرم اعمال نفوذ در مذاکرات با ایالات متحده ، توهین آمیز و سزاوار مجازات است و مطمئناً بازدارندگی (چنین رفتاری) ضرورت دارد.

آقای رضاییان در نهایت همراه گروهی دیگر از شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران، در جریان مبادله با گروهی از زندانیان ایرانی‌تبار در آمریکا، و در روز اجرایی‌شدن توافق اتمی، در سال ۱۳۹۵ آزاد شد.

جیسون رضاییان به قاضی دادگاه فدرال گفته بود که در دوران بازجویی مرتبا هدف شکنجه روحی وفشار بود و بازجویان تهدید می‌کردند که او را اعدام می‌کنند.

بیشتر در این باره: جیسون رضاییان و خانواده‌اش در یک دادگاه فدرال آمریکا از دولت ایران شکایت کردند

این روزنامه نگار تصریح کرده بود که در دوران ۴۹ روزه زندان انفرادی که هر روز مورد بازجویی قرار می‌گرفت، با جهان بیرون هیچ ارتباطی نداشته و عملا در شرایطی قرار گرفته بود که به خودکشی فکر می کرده است.

جیسون رضاییان در جریان شهادت خود در دادگاه فدرال در واشینگتن همچنین گفته بود: نخستین باری که قاضی (دادگاه انقلاب) را دیدم به من گفت که برایم حکم اعدام صادر می‌کند.

این روزنامه نگار همچنین اظهار داشت، مجبور شدم به جاسوسی اعتراف کنم، اما در دادگاه به صراحت گفتم این اعترافات تحت شکنجه‌های روحی و روانی اخذ شده است.

جیسون رضاییان در ادامه گفته است، هرچند الان نسبت به زمان آزادی خیلی بهتر هستم، اما من دیگر آن آدم قبل از بازداشت نیستم.

در سال‌های گذشته دعواهای حقوقی زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی اتباع آمریکایی در دادکاه‌های این کشور ثبت شده است ولی تهران به آن‌ها پاسخی نداده و در نتیجه قضات آمریکایی به صورت غیابی علیه ایران رای صادر کرده‌اند.

با استفاده از واشینگتن پست و رادیو فردا؛ خ