دوسومِ ۹۹ خبرنگار جان‌باخته در سال ۲۰۲۳، در جنگ غزه کشته شدند

پیکر یکی از خبرنگارانی که در خان یونس در جنوب غزه کشته شد

بر اساس گزارش تازهٔ «کمیتهٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران»، (CPJ)، بیش از سه‌چهارم از ۹۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که در سال ۲۰۲۳ جان باختند، در جریان جنگ غزه کشته شدند.

این گزارش تازه می‌افزاید که اکثر این خبرنگاران کشته‌شده در غزه، یعنی ۷۲ نفر، از فلسطینیانی بودند که درپی حملات اسرائیل به نوار غزه جان خود را از دست دادند.

در مقابل، در سال ۲۰۲۳ میلادی، جدا از درگیری غزه، در مجموع ۲۲ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در ۱۸ کشور جهان کشته شدند.

با این حساب، تعداد خبرنگاران جان‌باخته طی تنها سه ماه در جنگ غزه، بیشتر از تعداد کل خبرنگاران کشته‌شده در هر کشوری در طول یک سال طی تاریخ بوده است.

مجموع کل تلفات جهانی خبرنگاران در سال ۲۰۲۳ نسبت به یک سال پیش از آن جهشی ۴۴ درصدی را تجربه کرده و اکنون بالاترین آمار را از سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی «کمیتهٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران»، جودی گینزبرگ، مدیر اجرایی این کمیته درباره آمار جدید گفته که «خبرنگاران در غزه در خط مقدم، شاهد و راوی جنگ هستند و از دست دادن این تعداد زیاد از خبرنگاران فلسطینی در این جنگ، تأثیرات بلندمدتی برای روزنامه‌نگاری، نه تنها در سرزمین‌های فلسطینی، بلکه برای منطقه و فراتر از آن خواهد داشت.»

بیشتر در این باره: تعقیب قضایی «۲۵ روزنامه‌نگار و ۱۳ رسانه» در ایران طی یک ماه

او افزوده که «مرگ هر خبرنگار ضربهٔ دیگری است به آگاهی ما از جهان اطراف خود.»

«کمیتهٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران» نگرانی‌هایی را نیز در مورد هدف قرار دادن «عمدی» خبرنگاران توسط نیروهای ارتش اسرائیل مطرح کرده و در حال بررسی این موضوع است.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: «همان‌طور که گزارش «روند مرگبار» ماه مه ۲۰۲۳ این کمیته نشان می‌دهد، ارتش اسرائیل سابقه‌ای طولانی در کشتن خبرنگاران با مصونیت از مجازات دارد و حداقل در مورد ۲۰ خبرنگاری که طی ۲۲ سال کشته شده‌اند، هیچ فردی را برای مرگ این افراد پاسخگو نکرده است.»

«کمیتهٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران» خواستار تحقیقات سریع، شفاف و مستقل در مورد تمامی قتل‌های خبرنگاران توسط ارتش اسرائیل شده و بارها به طرف‌های درگیر هشدار داده که خبرنگاران غیرنظامی تحت قوانین بین‌المللی هستند و «هدف قرار دادن عمدی آن‌ها جنایت جنگی است».

بیشتر در این باره: اسرائیل و ایران، در رده ششم بزرگ‌ترین زندان‌‌های جهان برای روزنامه‌نگاران

به همین ترتیب، این کمیته گفته است که اسرائیل باید به دستور اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اطمینان از حفظ شواهد و مدارک جنگی، که وظیفه مهمی برای خبرنگاران به عنوان شاهدان خط مقدم است، عمل کند، زیرا از این شواهد در دادگاه‌ها به عنوان مدرک استفاده می‌شود.

به استثنای کشته‌شدگان در اسرائیل، غزه و لبنان، در دیگر کشورها آمار مرگ خبرنگاران در سال ۲۰۲۳ به‌طور قابل توجهی کاهش نشان می‌دهد.

با این حال، داده‌های ۲۰۲۳ «کمیتهٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران» نشان می‌دهد که هدف قرار دادن خبرنگاران در فیلیپین، مکزیک و سومالی همچنان ثابت است.

این سه کشور طی چند دهه اخیر از خطرناک‌ترین و مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های سی‌پی‌جی و رادیو فردا؛ پ.پ./ب.ب.