واکنش‌ها به اظهارات جنجالی «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست» در صداوسیما

محمدعلی ابطحی در واکنش به این اظهارات نوشت این خانم «مملکت را مال خودشان می‌دانند و بس»

سخنان منصوره معصومی اصل که با عنوان «کارشناس»‌ در شبکه افق حضور یافته بود، واکنش‌های زیادی را از سوی شخصیت‌های سیاسی نزدیک به حکومت ایران در پی داشته است.

شهاب الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان با انتقاد شدید از صداوسیمای جمهوری اسلامی، این جملات را «تلخ»، «تأسف‌بار»، «آپارتایدگونه» و برخلاف «اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی» و «تمام شعارهای ابتدای انقلاب» توصیف کرد.

آقای طباطبایی روز یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه در نامه‌ای با اشاره به اعتراضات «زن،‌ زندگی، آزادی»‌ از رئیس صداوسیما خواست تا به «دختران و زنان» ایرانی که در این اعتراضات شرکت داشته‌اند فرصت داده شود «تا در برنامه‌ای مشابه به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و خواسته‌های خود بپردازند».

منصوره معصومی اصل روز شنبه ۱‍۳ آبان در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به انتقادها به صداوسیما برای حضور پرشمار افراد حزب‌الهی در برنامه‌های آن گفت که «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست».

او در این برنامه با بیان اینکه به صداوسیما «امید» ندارد و در سیاست‌های آن «تضاد» وجود دارد، گفت: «چرا ابطحی و آذری جهرمی را به تلویزیون دعوت می‌کنید؟»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهارات گفت: «ملت اجازه خالص‌سازی مملکت را نمی‌دهند.»

او در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه «مملکت فقط متعلق به حزب‌الهی‌ها نیست»‌ نوشت که ایران متعلق به «همه ایرانیان» است.

محمدعلی ابطحی نیز با انتشار ویدئو صحبت‌های خانم معصومی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت که این خانم «مملکت را مال خودشان می‌دانند و بس».

او در ادامه نوشت: «حضور ایشان هم در تلویزیون کار خوبی است. باید مردم با این تفکرات هم آشنا شوند.»

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز روز یکشنبه ۱۴ آبان با بیان اینکه «جامعه برای عدهٔ خاصی نیست»، گفت:‌ «یک عده‌ خاص نباید حرف‌هایی برخلاف امنیت، آسایش و آرامش و سربلندی مملکت بزنند.»

وحید اشتری، فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت ایران نیز روز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این تفکر « کلی تئوریسین دارد، چندین هزار میلیارد پول برایش خرج شده است، چند دهه تجربه حکمرانی پشتش دارد».

او در ادامه نوشت: «آن ایدهٔ چند دهه حکمرانی را این بنده خدا فقط یک مقدار گل درشت بیان کرد و باعث این واکنش‌ها شد.»

این اولین بار نیست که سخنانی از افراد موسوم به «حزب‌الهی» در صداوسیمای ایران جنجال‌ساز می‌شود.

یکی از مجریان زن شبکه افق چهار سال پیش گفته بود که هرکس با تفکرات او و حاکمیت ایران همراه نیست «جمع کند و از ایران برود».

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز به سخنان منصوره معصومی اصل واکنش نشان دادند. ازجمله آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس این اظهارات را «بی‌اعتنایی به اصل ‎ایران برای همه ایرانیان» عنوان کرد و گفت که این موضوع «در سخن و عمل نتیجه‌ای جز تعمیق ‎شکاف دولت ملت، افزایش روزافزون ‎مهاجرت، بی‌اعتمادی بیشتر به روایت‌های رسمی و در یک کلام کاهش روزافزون ‎مشروعیت سیاسی نظام نزد افکار عمومی ندارد.»

حسین نورانی‌نژاد، از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «حزب‌اللهی ها خود را بانی و مالک انقلاب می‌دانند در حالی که سهمی بیش از بقیه در انقلاب نداشتند و چه بسا کمتر هم بودند.»

او در ادامه نوشت هر کس در کشور کاری انجام دهد این قشر «آن را لطف نظامِ خودشان به آن شهروندان می‌دانند.»

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد گفت: «واقعیت را همین خانم در برنامه زنده صدا و سیما گفته است: «مملکت مال حزب‌ اللهی‌ هاست!» من به سهم خود از این خانم به دلیل بیان واقعیت تشکر می‌کنم. ما که این حرف را می‌زنیم، رو ترش می‌کنند که چرا سیاه‌نمایی و نشر اکاذیب می‌کنیم!»

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، جماران و رادیو فردا؛ پ.م/ف.ع/ پ.پ