پایان کاستروها؛ رهبر جدید کوبا انتخاب می‌شود

رائول کاسترو در سال ۲۰۰۶ و در پی بیماری فیدل کاسترو، هدایت کشور را در دست گرفت

شورای ملی کوبا روز چهارشنبه مراحل بررسی انتخاب رهبر آینده این کشور را شروع کرد. این نخستین بار است که در شش دهه گذشته، عضوی غیر از خانواده کاسترو قرار است برای این مقام انتخاب شود.

گزارش شده میگل دیاز کانل، ۵۷ ساله و معاون رائول کاستروی ۸۶ ساله، انتظار می‌رود به عنوان رییس جمهوری بعدی کوبا انتخاب شود. آرای این انتخاب به طور محرمانه جمع‌آوری شده و پس از شمارش، روز پنجشنبه و با اعلام شخص پیروز، به اطلاع عمومی خواهد رسید.

در مراسم شروع جلسه، رائول کاسترو با کت و شلوار و کراوات به همراه کابینه خود حاضر شد. رائول کاسترو پیش از این با یونیفورم نظامی در مراسم دولتی شرکت می‌کرد.

انتخاب احتمالی میگل دیاز کانل، نوید دهنده دوره‌ای نوین از رهبری در کوبا است. کوبا از سال ۱۹۵۹ و انقلاب در این کشور زیر دست فیدل کاسترو و بعد برادرش، رائول کاسترو بود.

رائول کاسترو در سال ۲۰۰۶ و در پی بیماری فیدل کاسترو، هدایت کشور را در دست گرفت و دو سال بعد در انتخابات به طور رسمی رییس جمهوری کوبا شد.

روابط آمریکا و کوبا پس از سال‌ها فشار و تحریم،‌در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما عوض شد و آمریکا به طور رسمی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سرگرفت.

اما دونالد ترامپ مخالف سیاست رییس جمهوری قبلی آمریکا در قبال کوبا است. واشینگتن به طور رسمی در خصوص رهبری آینده کوبا و انتخابات این کشور، موضعی اختیار نکرده است.

گزارش‌ها حاکی است به رغم این که میگل دیاز کانل، از نسل بعد از انقلاب کوبا است، ولی از اعضای خودی رهبری انقلابی کوبا محسوب می‌شود که قدم به قدم در این نظام رشد کرده و در حال حاضر، اجماع روی رهبری او حاصل شده است.

مارگریت خیمنس، کارشناس سیاسی امور کوبا در مطلبی در مجله «فارن افرز» نوشته است: «دو رهبر قبلی کوبا نیازی به تلاش زیاد برای مشروعیت نداشتند چون نتیجه مستقیم انقلاب بودند. ولی میگل دیاز کانل، از راه کار و اثرگذاری باید مشروعیت خود را به دست آورد.»

رییس جمهوری بعدی کوبا باید ضمن همراه داشتن حزب کمونیست، به فکر راه‌های بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و به ویژه گسترش بخش خصوصی باشد. یک سوم درآمد کوبا، از راه گردشگری است.

رائول کاسترو تاحدی اصلاحات را دنبال کرد و اجازه داد شبکه تلفن موبایل، سرویس پیامک و فروش ماشین از طرف بخش خصوصی در کوبا انجام شود.

رییس جمهوری بعد کوبا نیاز به همراهی و حمایت رائول کاسترو دارد که هم بخش اصلی حزب کمونیست است و هم در نیروهای نظامی کوبا نفوذ بالایی دارد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس و آلمان؛ ک.ت.