کره جنوبی: رهبر کره شمالی دخترش را برای جانشینی آماده می‌کند

کیم جو آئه، دختر رهبر کره شمالی. (در وسط تصویر)

تشکیلات جاسوسی کره جنوبی اطلاعاتی گردآوری کرده که حاکی است رهبر کره شمالی دخترش را برای جانشینی خود آماده می‌کند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز دوشنبه ۸ مرداد به نقل از گزارش سازمان جاسوسی در سئول نوشت کیم جونگ اون، به دختر خود کیم جو آئه که اکنون یک نوجوان است، با هدف به دست گرفتن رهبری آتی کشور آموزش‌های لازم را داده است.

رسانه‌های کره شمالی که به شدت زیر نظر حکومت پیونگ یانگ هستند، بدون اشاره به سرنوشت سیاسی کیم جو آئه، گزارش‌هایی درباره فعالیت او منتشر کرده‌اند. گزارش فعالیت‌های کیم جو آئه از شبکه دولتی تلویزیون کره شمالی پخش شده است.

شبکه تلویزیونی کره شمالی در این کشور منزوی و بسته که همواره با زبان تحسین از رهبری کیم جونگ اون، و دوران رهبری پدر و پدربزرگ او یاد می‌کند، به تازگی حضور عمومی دختر کیم جونگ اون را در کانون توجه خود قرار داده است.

کیم جونگ اون که در روزهای اخیر در حال بازدید از مناطق خسارت‌دیده کشورش در پی وقوع سیل‌های شدید در آسیای شرقی است، به گزارش منتشرشده در خبرگزاری کره شمالی واکنش نشان نداده است.

کیم روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در کنار فرماندهان نظامی به مناطق مرزی نزدیک با کشور چین رفت که از طوفان استوایی «گِمی» خسارت دیده و باران‌های شدید به رانش زمین منجر شده است.

دختر نوجوان کیم جونگ اون در این بازدیدها از مناطق بحرانی در کنار پدر خود نبود.

در نبود اطلاعات زیاد در مورد خانواده رهبر کره شمالی، ارزیابی شده که سن کیم جو آئه ۱۱ یا ۱۲ سال باشد.

بیشتر در این باره: برخورد بالن‌های زباله کره شمالی به کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی

جونگ اون و همسرش روی سول جو سه فرزند دارند که کیم جو آئه فرزند میانی این زوج است. آن‌ها دارای پسری هستند که احتمالاً ۱۴ ساله است ولی معلوم نیست فرزند آخر آن‌ها که احتمالاً ۷ ساله است، دختر است یا پسر.

۱۱ سال پیش که دنیس رادمن، بازیگر سرشناس بسکتبال آمریکایی از کره شمالی دیدار و با کیم جونگ اون ملاقات کرد، اطلاعات بیشتری در مورد خانواده رهبری کره شمالی منتشر شد. آقای رادمن کیم جونگ اون را یک «پدر خوب» توصیف کرده است.

کیم جو آئه از دو سال پیش هر چه بیشتر در بازدیدهای عمومی پدرش از اماکن و تأسیساتی مانند کارخانه صنایع نظامی و آیین‌هایی با شرکت نظامیان و سربازان دست در دست پدرش و خندان دیده شده است.

تصاویر منتشره از پدر و دختر در حالی که همسر کیم و دو فرزند دیگر او در کنارش نیستند، نشان از رضایت و علاقه شدید او به جو آئه توصیف شده است.

تا کنون از کیم جو یونگ، خواهر کیم جونگ اون، به عنوان دومین فرد قدرتمند در این کشور یاد می‌شد.

خانم جو یونگ به‌ویژه در دوره اخیر بارها علیه کره جنوبی موضع گرفته و از ارسال بالن‌هایی که کنشگران سیاسی گریخته از کره شمالی از خاک کره جنوبی به سوی زادگاه خود فرستاده‌اند، شدیداً ابراز خشم کرده است.

کیم جونگ اون ۴۰ ساله خود رهبری کشورش را از پدرش کیم جونگ ایل به ارث برد که در آخرین روزهای سال ۲۰۱۱ ظاهراً بر اثر سرطان در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

کیم جونگ ایل نیز وارث کیم ایل سونگ پدر خود بود که از سال ۱۹۴۸ تا مرگش در ۸۲ سالگی در سال ۱۹۹۴ سکان هدایت این کشور را در دست داشت و «مقام معظم رهبری» نامیده می‌شد.

کیم جونگ نام، برادر ناتنی و تبعید شده کیم جونگ اون، ۷ سال پیش در سفری هوایی در فرودگاه کوالالمپور مالزی بر اثر قرار گرفتن در معرض گاز اعصاب در گذشت.

مظنونان عامل حمله شیمیایی به کیم جونگ نام که زندگی جنجالی داشت، به کره شمالی بازگشته بودند.

با استفاده از: رویترز، دویچه‌وله انگلیسی و رادیو فردا؛ ف.ر / پ.پ