حکم اعدام شریفه محمدی در دیوان عالی کشور «نقض شد»

شریفه محمدی، فعال کارگری

امیر رئیسیان و محمدرضا نظری‌نژاد، وکلای دادگستری، از «نقض» حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، توسط دیوان عالی کشور خبر دادند.

امیر رئیسیان در گفتگو با «شبکه شرق» گفته دیوان عالی کشور بعد از رسیدگی، حکم موکلم خانم شریفه محمدی را «نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داد.»

یک روز پیش از برگزاری دور دوم چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، شریفه محمدی، فعال کارگری از سوی دادگاه انقلاب رشت به اعدام محکوم شد؛ حکمی که واکنش گستردۀ فعالان مدنی و سیاسی را در پی داشت.

شریفه محمدی ۴۵ ساله، اهل میانه در آذربایجان شرقی و ساکن رشت است. مأموران اداره اطلاعات رشت، او را در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ با اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت کردند.

بر اساس رأی دادگاه انقلاب رشت، خانم محمدی به اتهام «بَغی» یا «شورش مسلحانه» به اعدام محکوم شده بود. عضویت در «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» به عنوان مصداق اتهام شریفه محمدی اعلام شد و دادگاه انقلاب، اتهام «عضویت در حزب کومله» را نیز به این فعال کارگری منتسب کرده بود.

منابع رادیوفردا می‌گویند که شریفه محمدی به‌رغم «دغدغه‌مندی» اجتماعی، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته و صدور حکم اعدام علیه این فعال کارگری با اتهام انتسابی «بغی» از سوی دستگاه قضایی، با هدف «ارعاب جنبش کارگری» ایران انجام گرفته است.

۱۹ مهرماه سال جاری، نسرین ستوده و فرهاد میثمی، مدافع حقوق بشر، اعلام کردند که در صورت عدم لغو حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری، اقدام به اعتصاب غذا خواهند کرد.

بیشتر در این باره: فرهاد میثمی و نسرین ستوده با اعتصاب غذا با حکم اعدام شریفه محمدی مقابله می‌کنند

کمپین دفاع از شریفه محمدی، فعال کارگری محکوم به اعدام، روز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ اعلام کرد افزایش درخواست‌ها برای لغو حکم اعدام، یک نه بزرگ به قتل عمد حکومتی است.

تیرماه سال جاری، جمعی از زندانیان زن محبوس در زندان اوین با محکوم کردن حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، هشدار دادند که این می‌تواند پیش‌درآمدی برای صدور «احکام سنگین بعدی» برای سایر مخالفان جمهوری اسلامی باشد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه شرق، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب/ ر.ش