عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری علیرضا فرشی، فعال مدنی تُرک، شد

علیرضا فرشی به چهار سال و دو ماه زندان محکوم شده است.

عفو بین‌الملل از وخامت حال علیرضا فرشی، فعال مدنی تُرک ایران، و بازداشت «خودسرانه» و حبس «غیرعادلانه» او خبر داده و از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته که او فورا آزاد شود.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که علیرضا فرشی تیرماه پارسال تنها به علت دفاع صلح‌آمیز از حق داشتن زبان مادری و انتشار گزارش بازداشت فعالان مدنی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعد از ضرب‌وشتم در بازداشتگاه، بدون این‌که به وکیل دسترسی داشته باشد یا بتواند از اتهامات علیه خود در دادگاه دفاع کند، به چهار سال و دو ماه زندان محکوم شد.

این نهاد حقوق بشری افزوده است که این فعال مدنی در جریان ضرب‌وشتم نیروهای امنیتی از ناحیه چهره به شدت صدمه دیده است و بعد از ماه‌ها درخواست مراقبت‌های پزشکی به خاطر مشکل بینایی در چشم چپ و بی‌حس شدن دست‌ها و پاها، نهایتا سه هفته پیش اجازه یافت که به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود.

بر اساس این گزارش، پزشکان هشدار داده‌اند که او باید برای معالجه دیابت و کنترل قند خون، تحت مداوا قرار گیرد و زندان فاقد شرایط لازم برای مداوای این فعال مدنی است.

این گزارش می‌افزاید دور دوم معاینه آقای فرشی نیز برای چند ماه آینده تعیین شده است، در حالی که او به کمک‌های پزشکی و درمانی فوری نیاز دارد.

عفو بین‌الملل از محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ایران خواسته است که علاوه بر آزادی فوری علیرضا فرشی، تحقیق بی‌طرفانه نسبت به بازداشت خودسرانه و ضرب‌وشتم وی و بازخواست از عوامل این حادثه را در دستور کار قرار دهد و رسیدگی به اتهاماتی که علیه او اقامه شده است، در فضایی عادلانه صورت گیرد.

هجده نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر در ایران ۲۵ تیرماه امسال با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی درباره بدرفتاری‌های متعدد با علیرضا فرشی، خواستار «آزادی فوری» و دسترسی وی به مراقبت‌های پزشکی لازم شده بودند.

با استفاده از گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل/د.خ/ک.ر