«ابراز نگرانی» از تشدید سرکوب‌ها؛ کانون مدافعان حقوق بشر خواستار پاسخگو کردن حکومت ایران شد

کانون مدافعان حقوق بشر

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران، ضمن «اعلام نگرانی» از تشدید سرکوب منتقدان و دگراندیشان از جمله هنرمندان و بهاییان و نیز اجرای مجازات‌های «قرون وسطایی» در زندان‌های ایران، خواستار «پاسخگو کردن» جمهوری اسلامی شد.

در این نامه که روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد منتشر شد، آمده است اقدامات سرکوبگرانه حکومت در شرایطی صورت می‌گیرد که کشور و مردم ایران این روزها با مشکلات متعدد از جمله فقر، بیکاری، بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله دست به گریبان هستند.

این نامه می‌افزاید در چنین شرایطی، نه‌تنها عملا هیچ اقدام سازنده و مثبتی از سوی مسئولان مملکتی انجام نمی‌پذیرد، بلکه حکومت با وارد کردن اتهام‌های امنیتی به شهروندان مانع از همبستگی و کمک‌رسانی مردم به یکدیگر می‌شوند.

کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، همچنین با انتقاد از «سکوت و بی‌عملی نهادهای بین‌المللی» از آقای رحمان خواست تا با استفاده از امکانات قانونی خود توجه جامعه جهانی را به «وضعیت خطیر ایران» جلب کند.

رونوشت این نامه به «کمیسر عالی حقوق بشر»، «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آزادی ادیان و عقاید» و نیز «کارگروه سازمان ملل در زمینه بازداشت‌های خودسرانه» ارسال شده است.

گزارش‌های مختلف از فعالان و نهادهای حقوق بشری حاکی است که در هفته‌های اخیر با بازداشت‌های غیرقانونی و پرونده‌سازی‌های واهی و بی‌اساس علیه بسیاری از خانواده‌های دادخواه، بازنشستگان، معلمان، کارگران، زنان مخالف تبعیض و حجاب اجباری، هنرمندان و بهائیان، دامنه سرکوب نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به نحو چشمگیری گسترش یافته است.

با استفاده از کانال رسمی تلگرام شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر