وزارت خارجه آمریکا بر لزوم رسیدگی پزشکی و آزادی فوری توماج صالحی تاکید کرد

توماج صالحی٬ خوانده معترض و بازداشت شده در ایران

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه، گفت که از گزارش‌ها درباره وخامت وضعیت سلامتی توماج صالحی، خواننده ترانه‌های اعتراضی، در زندان در ایران آگاه است. آقای پاتل از جمهوری اسلامی خواست تا این خواننده زندانی را فورا آزاد کرده و مراقبت‌های پزشکی لازم را برای او فراهم کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش‌ها درباره نیاز فوری توماج صالحی، خوانده معترض و بازداشت شده در ایران به درمان، گفت: «ما از این گزارش‌ها درباره شکنجه توماج صالحی توسط مقام‌های [ جمهوری اسلامی] و نیاز مبرم او به مراقبت‌های پزشکی آگاه هستیم.»

بیشتر در این باره: کمپین حقوق بشر ایران: توماج صالحی، خواننده بازداشت‌شده، نیاز به درمان فوری دارد

ودانت پاتل اضافه کرد: «متاسفانه رفتار حکومت ایران با توماج، تازه‌ترین مورد از یک رشته بلند نقض دائمی حقوق بشر توسط حکومت [جمهوری اسلامی] است.»

او گفت: «ما از رهبران ایران می‌خواهیم همین حالا توماج را آزاد کنند، تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کنند، و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز را در اختیار آقای صالحی قرار دهند.»

ودانت پاتل در ادامه تاکید کرد: «رفتار خشن حکومت ایران با زندانیان سیاسی به منظور ارعاب مردم و سرکوب ناراضیان است و نشان می‌دهد چقدر از مردم خود، به خصوص جوانانی مثل توماج صالحی، می‌ترسد.»

کمپین حقوق بشر ایران نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای به نقل از منابع نزدیک به توماج صالحی در داخل ایران، اعلام کرد این خواننده رپ «نیاز به درمان فوری دارد که نمی‌توان در داخل زندان به او ارائه کرد».

این سازمان حقوق بشری که مقر آن در نیویورک است، می‌گوید، توماج صالحی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان دستگرد اصفهان، در مرکز ایران، نگهداری می‌شود.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر ایران، گفت: «توماج صالحی مانند بسیاری دیگر از زندانیان و زندانیان سیاسی در ایران به فشارهای شدید و هماهنگ بین‌المللی برای آزادی خود نیاز فوری دارد».

توماج صالحی در جریان اعتراضات سراسری مخفی شده بود و تا پیش از بازداشت، با پیام‌هایش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کرد.

کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید، آقای صالحی از زمان بازداشت تاکنون از حق دادرسی عادلانه محروم بوده و هنوز تاریخی برای برگزاری دادگاه او نیز تعیین نشده است.

این خواننده ۳۳ ساله معترض با اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو است که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، می‌تواند حکم اعدام برای او به‌‌دنبال داشته باشد.

حساب کاربری «توماج صالحی» اوایل ماه آذر اعلام کرده بود که روند بررسی پرونده این خواننده در دادگاهی بدون حضور وکیل انتخابی صورت گرفته است.

توماج صالحی که اهل شاهین‌شهر اصفهان است روز هشتم آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پس از بازداشت، رسانه‌های حکومتی ویدئویی از او منتشر کردند که ظاهرا با چشمان بسته بود، یک کبودی روی صورتش بود و بابت حمایت از اعتراضات عذرخواهی می‌کرد.