«تخریب گسترده» کوه رحمت تخت جمشید در عملیات معدن‌کاوی

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است گلسنگ‌ها (ترکیبی از قارچ و جلبک) آرام آرام در حال از بین بردن بقایای بنای باستانی تخت جمشید هستند

رسانه‌های ایران خبر می‌دهند عملیات معدن‌کاوی شهرداری مرودشت باعث «تخریب گسترده» کوه رحمت در تخت جمشید که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، شده است.

خبرگزاری ایلنا چهارشنبه ۲۸ شهریور گزارش داد معدن سنگ‌شکن متعلق به شهرداری مرودشت با وجود صدور حکم قضائی برای توقف فعالیت در سال ۱۳۹۴، همچنان «با فعالیت بیشتر» به کار خود در این محوطه باستانی ادامه می‌دهد.

بر پایهٔ این گزارش، مسئولان میراث فرهنگی استان فارس نیز اقدامی برای جلوگیری از تخریب این بخش مهم از میراث تخت جمشید که دارای آثاری از دورهٔ هخامنشی، ساسانی و اسلامی است، انجام نداده‌اند.

خبرگزاری ایلنا در اهمیت این کوه نوشته است داریوش هخامنشی تخت جمشید را به دلیل تقدس کوه مهر (یا کوه چمگان، معروف به کوه رحمت) بر دامنهٔ آن احداث کرد. در زمان ساسانیان نیز تاج‌گذاری شاهنشاهان در این کوه انجام می‌شد.

بیشتر در این باره: تعدادی از نقوش تخت جمشید با رشد گلسنگ‌ها «از بین رفته است»

بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد سراسر کوه مهر یا کوه رحمت مملو از گورهای مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی است و مردم آن دوران مرده‌گذاری‌های خود را در دامنه این کوه انجام می‌دادند. در بررسی باستان‌شناسی بخش کوچکی از کوه رحمت که سال ۱۳۸۶ انجام شد چهار هزار گور ساسانی شناسایی شد.

پیشتر رسانه‌های ایران در سال‌های اخیر درباره خطراتی با منشاء انسانی که دامن‌گیر تخت جمشید شده بارها گزارش داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه دو روز پیش در گزارشی از ایران خبر داد که گلسنگ‌ها (ترکیبی از قارچ و جلبک) آرام آرام در حال از بین بردن بقایای بنای باستانی تخت جمشید هستند و تاکنون نیز تعدادی از نقوش برجسته آن از بین رفته است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، شدت فراگیری گلسنگ‌ها در تخت جمشید به حدی است که رنگ‌های قرمز و زرد گلسنگ‌ها از دور و به ویژه روی بسیاری از ستون‌های غول‌پیکر این بنای باستانی قابل مشاهده است.

پدیده رشد گلسنگ‌ها در تخت جمشید و حتی در دیگر بناهای باستانی مثل بیستون کرمانشاه با توسعه صنعتی اطراف این محوطه ارتباطی مستقیم داشته و سال‌هاست که کارشناسان هشدار می دهند افزایش ترکیبات نیتروژن در جو به عنوان کود برای گلسنگ‌ها عمل می کند و باعث رشد بیشتر آنها می‌شود.

با وجود بحران هایی که گریبانگیر تخت جمشید است، اشتیاق مردم به بازدید از این مکان افزایش یافته است.

در نوروز گذشته، تخت جمشید با نزدیک به ۱۴۰ هزار بازدیدکننده، در صدر پربازدیدکننده‌ترین مکان‌ گردشگری کشور قرار داشت.

بیشتر در این باره: هشدار درباره وضعیت نگران‌کننده فرونشست برای تخت جمشید و نقش جهان