نگرانی از توسعه حریم شاهچراغ به قیمت نابودی خانه‌های تاریخی شیراز

گزارش‌ها حاکی از احیای طرح «توسعه حرم شاهچراغ» در شیراز در دولت ابراهیم رئیسی است که موجب تخریب ۲۰۰ خانه در بافت تاریخی این شهر خواهد شد.

«طرح توسعه حرم شاهچراغ» که به طرح «‌۵۷ هکتاری» معروف است، در سال ۸۹ در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.

به نوشته روزنامه شرق در روز چهارشنبه، این طرح که چهار سال بعد به دلیل مغایرت‌ با طرح «جامع شهر شیراز» منتفی شد، در دولت ابراهیم رئیسی «دوباره سر زبان‌ها افتاده و نگرانی را به جان مردم و فعالان فرهنگی این شهر انداخته است».

بر اساس این گزارش، تخریب بافت تاریخی مجاور حرم شاهچراغ، «از دهه ۶۰... آغاز شد که در آن چندین خانه تاریخی نابود شد. در نیمه دوم دهه ۷۰ نیز تحت عنوان طرح بین‌الحرمین، حدود هفت‌ هکتار دیگر از بافت تاریخی جنوب حرم تخریب شد که بزرگ‌ترین ویرانی در تاریخ تخریب‌ بافت تاریخی ایران در چهار دهه گذشته است.»

همزمان با انتشار این خبر، کارزاری نیز برای توقف این طرح به راه افتاده و شهروندان شیراز در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از وی خواسته‌اند این طرح را متوقف کند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز هشتگی با عنوان «حمایت از خانه‌های تاریخی شیراز» داغ شده و شهروندان با استفاده از آن به انتقاد از توسعه حریم شاهچراغ به قیمت نابودی بافت تاریخی شیراز پرداخته‌اند.