دیلیپ کومار، بازیگر فیلم «قانون»، در ۹۸ سالگی درگذشت

دیلیپ کومار در چندین فیلم از پرفروش‌ترین فیلم‌های صنعت سینمای هند ایفای نقش کرد

دیلیپ کومار، هنرپیشه‌ای که با نقش‌آفرینی به عنوان قهرمان «تراژدی» در فیلم‌های بالیوودی هند به شهرت جهانی رسید، روز چهارشنبه در ۹۸ سالگی درگذشت.

یکی از پزشکان معالج وی گفت که آقای کومار برای مدتی بیمار بود و از مشکلات تنفسی رنج می‌برد و افزود که «ما خیلی تلاش کردیم و امیدوار بودیم که سن او به ۱۰۰ برسد».

از معروف‌ترین فیلم‌های او «شکتی» بود که در ایران به اسم «قانون» نمایش داده شد و دیلیپ کومار در آن نقش رئیس پلیس را بازی می‌کرد. این فیلم اولین و تنها فیلم مشترک دیلیپ کومار و آمیتا باچان است.

جنازه آقای کومار روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه توسط نیروهای پلیس در امتداد مسیری که طرفدارانش در آن حاضر بودند به محل سوزاندن مردگان در حومه مومبای (بمبئی) منقل شد و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و عمران خان، همتای پاکستانی او، مرگ وی را تسلیت گفته و با خانواده‌اش ابراز همدردی کردند.

همدردی شاهرخ‌خان با سیره بانو، همسر دیلیپ کومار:

دیلیپ کومار با نام اصلی محمد یوسف خان سال ۱۹۲۲ در پیشاور که اکنون در پاکستان است متولد شد و پس از دریافت پیشنهاد بازیگری در بالیوود نام هنری «دیلیپ کومار» را انتخاب کرد.

اولین فیلم او با عنوان «جوار باتا» هنگامی که ۲۲ سال داشت اکران شد و در نهایت با فیلم «جاگنو» در سال ۱۹۴۷ به شهرت رسید. دیلیپ کومار دو سال بعد در کنار همشهری‌اش راج کاپور در فیلم ملودرام «انداز» با حضور نرگس بازی کرد که موفقیت این فیلم، او را به یک ستاره بدل کرد.

«دیوداس» (۱۹۵۵)، «آزاد» (۱۹۵۵)، «مغول اعظم» (۱۹۶۰)، «شکتی» (۱۹۸۲)، «کارما» (۱۹۸۶) از دیگر فیلم‌های کومار هستند و او آخرین بار در فیلم «قلعه» در سال ۱۹۹۸ جلوی دوربین رفت.

مقام‌های شهر پیشاور در استان خیبر پختونخواه پاکستان خبر داده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی خانه اجدادی این بازیگر مشهور هستند که در کوچه‌ای باریک در پیشاور قرار داد.

با استفاده از رویترز و شبکه‌های اجتماعی/پ.پ/ک.ر