کشف چهار میلیون قرص «کاپتاگون» در محموله ارسالی از لبنان به عربستان

کشف قرص‌های کاپتاگون جاسازی‌شده در محموله ارسالی از لبنان به عربستان در فروردین ۱۴۰۰

سازمان امنیت داخلی لبنان روز یک‌شنبه، ۲۱ آذر از کشف یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های مواد مخدر این کشور طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش «نشنال نیوز» این سازمان بدون اشاره به زمان دقیق کشف این محموله اعلام کرده که چهار میلیون قرص «کاپتاگون» که قرار بوده به عربستان فرستاده شود، در یک محموله قهوه در انباری در جنوب بیروت را کشف کرده است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که روزنامه نیویورک‌تایمز به‌تازگی در گزارش مفصلی گفته بود که افراد حلقه داخلی حکومت سوریه به اضافه حزب‌الله لبنان، با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر «کاپتاگون» «درآمدهای میلیارد دلاری» به‌دست آورده‌اند.

نیویورک تایمز در این گزارش هم‌چنین با استناد به منابع خود نوشته بود که شبه‌نظامیان بانفوذ، سوریه و لبنان را به منابع جدیدی برای صدور قرص‌های مواد مخدر در جهان تبدیل کرده‌اند.

کشف محموله چند میلیونی قرص کاپتاگون در لبنان در حالی صورت گرفته که پیش از نیز مقامات لبنانی در خرداد امسال از کشف ۲۵۰ هزار دُز از این قرص در پمپ‌های آب خبر داده بودند.

مقامات عربستان سعودی نیز در فروردین اعلام کرده بودند که ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دُز از قرص کاپتاگون را در بندر جده‌ کشف کردند، در حالی که این قرص‌ها داخل انارهایی که از لبنان رسیده بود، جاسازی شده بود.

«کاپتاگون» یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است که در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه بسیار پرطرفدار است و از آن به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود.

بیشتر در این باره: حمله‌ٔ دوباره به «اهداف ایرانی» در لاذقیه

این نام‌گذاری از آن روست که کاپتاگون در مخفیگاه بسیاری از پیکارجویان جهادی از جمله مخفیگاه افرادی که در سال ۲۰۱۵ در تئاتر باتاکلان پاریس ۹۰ نفر را کشتند، پیدا شده بود.

دولت آمریکا که گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین سازمان‌های تبهکار بین‌المللی قرار داده بارها اعلام کرده که این گروه ضمن پیگیری هدف‌های دیگر، در قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی فعالیت دارد.

حسن نصرالله، دبیرکل این گروه شبه‌نظامی پیشتر این اتهامات آمریکا را «افترا» خوانده و گفته بود که «نان، آب، اسلحه، پول و همه چیز» این گروه را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.