روز سی‌وچهارم جنگ؛ جنگ خیابانی اسرائیل و حماس به اطراف بیمارستان‌ها کشیده شد

گزارش‌ها حاکی است که با پیشروی نیروهای نظامی اسرائیل در غزه، جنگ خیابانی میان نیروهای اسرائیلی و گروه افراطی حماس به نزدیکی بیمارستان‌ها کشیده شده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان از قول شاهدان عینی گزارش داد در حالی که هزاران ساکنان غزه به دو بیمارستان الشفاء و القدس غزه پناه برده‌اند، جنگ خیابانی حماس و اسرائیل به نزدیکی این بیمارستان‌ها کشیده شده است.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که حماس بیمارستان‌های غزه را به مرکز فرماندهی نظامی خود تبدیل کرده و در زیر ساختمان بیمارستان‌ها تونل‌هایی برای عملیات نظامی حفر کرده است.

یک مقام اسرائیلی نیز با اشاره به نزدیک شدن محل جنگ به اطراف بیمارستان‌ها، گفته است نیروهای حماس در صورت نزدیک شدن بیشتر اسرائیلی‌ها، از بیمارستان‌ها اقدام به تیراندازی خواهند کرد و این اقدام، وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

در حالی که هزاران نفر از ساکنان شمال غزه از طریق جاده‌ تحت کنترل تانک‌های اسرائیل به مناطق جنوبی و در ساعات محدود اعلام شده در حال تخلیه هستند، هنوز جمعیت بزرگی در مناطق شمالی نوار غزه تحت محاصره هستند.

بیشتر در این باره: روز سی‌وسوم جنگ؛ ادامه حملات اسرائیل به تونل‌های حماس، درخواست‌ها برای وقفه در جنگ

در این میان مقامات بیش از ۸۰ کشور و نهاد بین‌المللی روز پنج‌شنبه با برگزاری نشستی در پاریس هماهنگی‌ها برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر لزوم کمک به ساکنان زخمی شده و تحت محاصره در غزه تاکید کردند.

نهادهای مرتبط با کمک‌های انسان‌دوستانه خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند.

جان ایجلند، مدیر کل شورای پناهندگی نروژ، عملیات نظامی اسرائیل را «مجازات دسته‌جمعی» خوانده و گفته است: «حتی یک دقیقه نیز وقت اضافی نداریم. بدون آتش‌بس، رفع محاصره و توقف بمباران بی‌رویه، قربانی شدن غیرنظامیان در غزه ادامه خواهد یافت».

در پی حملات حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ شهروند اسرائیلی و گروگان‌گیری حدود ۲۴۰ نفر شد، حملات هوایی اسرائیل به غزه تاکنون «۱۰ هزار و ۸۱۲ » کشته بر جای گذاشته و مقامات فلسطینی می‌گویند ۴۰ درصد قربانیان کودکان هستند.

گوه افراطی حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا قرار دارد.

طی بیش از یک ماه گذشته، نوار غزه همچنین در محاصره کامل نیروهای اسرائیلی بوده و ارتش این کشور از ساکنان شمال غزه خواسته است به مناطق جنوبی نقل مکان کنند.

رویترز می‌نویسد هزاران فلسطینی به‌رغم دستور اسرائیل برای تخلیه منطقه محاصره شده در شمال، به بیمارستان الشفاء در شهر غزه پناه برده‌اند. آن‌ها در چادرهای محوطه بیمارستان پناه گرفته و می‌گویند که جای دیگری برای رفتن ندارند.

بیشتر در این باره: ۱۰ نکته پیرامون جنگ بزرگ غزه

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید روز چهارشنبه دوباره ۵۰ هزار ساکن مناطق شمالی به جنوب غزه منتقل شدند.

رویترز از قول ساکنان محلی گزارش داده است که افراد با پای پیاده مجبور به گذشتن از جاده شمال به جنوب هستند و در نبود تاکسی و ممنوعیت حرکت با خودرو شخصی، اشیاء زیادی نمی‌توانند با خود حمل کنند.

در میانه تشدید درگیری‌های خیابانی، حماس از «تلفات شدید طرف مقابل» خبر داده است. اسرائیل می‌گوید تاکنون ۳۳ نظامی این کشور در نبردهای خیابانی غزه کشته شده‌اند، اما حماس با انتشار ویدئوهایی مدعی تلفات بیشتر نظامیان اسرائیل و ادوات جنگی آن شده است. حماس می‌گوید کشته‌های اسرائیل بسیار بیشتر از رقمی است که اعلام شده.

اسرائیل روز پنج‌شنبه از نابودی یک مرکز فرماندهی حماس در منطقه جبالیا، در شمال غزه، بعد از ۱۰ ساعت نبرد با نیروهای حماس و جهاد اسلامی خبر داده و گفته است ده‌ها شبه‌نظامی در این عملیات کشته شده، تونل‌ها نابود و تسلیحات آن‌ها توقیف شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر