دو نفر در گیلان به جرم آزار و کشتن یک سگ به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند

عکسی که خبرگزاری ایسنا به همراه خبر منتشر کرده است

دو فردی که در رضوانشهر در استان گیلان اقدام به کشتن یک سگ پس از آزار او کرده بودند به ۷۴ ضربه شلاق در ملاء عام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در روز جمعه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رضوانشهر هر یک از این دو نفر را به ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم کرده است.

انتشار اخبار و تصاویر مربوط به حیوان‌آزاری و کشتار دسته‌جمعی سگ‌ها در سال‌های گذشته به دست ارگان‌های دولتی در ایران همواره با واکنش حامیان حیوانات و محیط زیست همراه بوده است.

معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران در آبان‌ماه سال ۹۵ از ارائه لایحه «مقابله با حیوان‌آزاری» به دولت خبر داده بود.

در این لایحه که در آن حیوان‌آزاری، مصادیق آن و مجازات‌ کسانی که اقدام به این کار می‌کنند تعریف شده بود، تاکنون به سرانجام نرسیده است.

سیدضیاءالدین خرمشاهی، حقوقدانی که اقدام به تدوین این لایحه کرده بود پیشتر به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «دولت اراده کافی برای تصویب لایحه منع حیوان‌آزاری را ندارد».

بر اساس شرع اسلام٬ سگ و گربه از جمله حیوانات حلال‌گوشت به حساب نمی‌آیند، اما بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی که برای حیوانات حلال‌گوشت تعریف شده است «هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا شش ‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و ‌پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد».