سقوط دوباره ریال؛ قیمت دلار از ۵۱ هزار تومان گذشت

قیمت دلار در ایران فقط ۱۷ روز کمتر از ۵۰ هزار تومان بود

در حالی که روزنامه اعتماد اوایل روز شنبه سوم تیر از عبور قیمت دلار از مرز ۵۰ هزار تومان در بازار آزاد تهران خبر داد، در این روز قیمت دلار در صرافی‌های تهران به بیش از ۵۱ هزار تومان صعود کرد.

اعتمادآنلاین، وب‌سایت این روزنامۀ چاپ تهران، قیمت فروش «اسکناس دلار» را ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده اما تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت دلار در صرافی‌های تهران تا ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان هم بالا رفته است.

اواخر خردادماه و به دنبال تأیید خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق و انتشار گزارش‌هایی از نزدیک شدن تهران و واشینگتن به یک «توافق موقت» پیرامون احیای برجام، رسانه‌ها در ایران از پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۷ هزار تومان خبر دادند.

بر اساس گزارش اعتماد، دلار بعد از ۱۷ روز از «کانال زیر ۵۰ هزار تومان» خارج شده است. این روزنامه چاپ تهران، باقی ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف را یکی از دلایل بالا رفتن قیمت دلار در بازار غیررسمی ارز ایران دانسته است.

درگیری میان نیروهای واگنر و ارتش روسیه دلیل دوم و «دائمی شدن تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا» دیگر عامل نگرانی بازار در ایران و کاهش ارزش ریال عنوان شده است.

وب‌سایت اعتمادآنلاین به نقل از «فعالان بازار» نوشته که «بازیگر اصلی» علاقه‌ای به پایین نگه داشتن قیمت ارز در ایران ندارد، چون بازار صادراتی ایران «جذابیت» نخواهد داشت. به نظر می‌رسد منظور این روزنامه از «بازیگر اصلی» دولت ابراهیم رئیسی باشد.

روزنامه شرق نیز در همین روز خبر داد که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات بازار سهام در روز شنبه، ۱۱ هزار و ۲۸۲ واحد کاهش یافت و سهام‌داران حقیقی ۴۳۷ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج کردند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه‌های اعتماد و شرق و رادیو فردا؛ ع.م/ آ.ت.