معاون وزارت بهداشت میگوید که موضوع اهدای اسپرم و تخمک در ایران بر اساس دستورالعمل رخ نمیدهد بلکه نیازمند «فتاوی» مذهبی مختلف است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت درباره موضوع اهدای تخمک و اسپرم در حوزه درمان ناباروری، گفت که «هر کدام از این دو موضوع خود مباحث جداگانه دیگری از جمله مباحث حقوقی و شرعی را دارند.»
آقای کریمی در ادامه این موضوعها را «بسیار پیچیده» دانست و گفت که طراحی سامانه در این باره با «دستورالعمل» رخ نمیدهد بلکه بر اساس «فتاوی مختلف» انجام میشود و «کمیته اخلاق» وزارت بهداشت در تلاش است که با رسیدن به یک دستورالعمل واحد موضوعهای حقوقی و شرعی را کنار یکدیگر قرار دهد.
اهدای اسپرم و تخمک با هدف کمک به باروری کسانی که به دلایل مختلف به کمک نیاز دارند از سالها پیش در بسیاری از کشورها به صورت قانونی انجام میشود.
اعظم موسوی، رئیس انجمن علمی زنان و مامایی ایران اردیبهشت ۱۴۰۰ به خبرگزاری برنا گفته بود: «تاکنون هیچ قانون، مصوبه و پروتکلی درمورد اهدای اسپرم در ایران تدوین و تصویب نشده است؛ یعنی انجام اهدای اسپرم همانطور که قانونی ندارد، منعی هم ندارد.»
او در ادامه گفته بود: «بیشتر علمای شیعه اهدای اسپرم را جایز نمیدانند فقط چند نفر از علما آن را جایز دانستهاند آن هم به شرطی که اهداکننده اسپرم مشخص باشد تا فرزند منتسب به او از حق و حقوقی چون ارث بهرهمند شود.»
بر اساس فتوای علی خامنهای «درصورت عدم وقوع مقدمات حرام مانند نگاه و لمس و… میتوان اسپرم مرد غریبه را برای لقاح با تخمک زن استفاده کرد» او در ادامه اعلام کرده است که همسر زنی که با این روش باردار شده است، پدر نوزاد متولدشده نخواهد بود.
در مورد موضوع «اجاره رحم» و اهدای تخمک نیز بین روحانیون اختلاف است، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۹ نیز در این باره اعلام کرده بود: «انتقال جنین به رحم زن مورد نظر در هر صورت منع شرعی ندارد ولی باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود.»
با استفاده از گزارشهای ایسنا و برنا؛ ف.ع/ پ.پ