نام یکتا جمالی در فهرست وزنه‌برداران ایرانی تحت کنترل دوپینگ با وجود حذف از تیم ملی

یکتا جمالی، نخستین مدال‌آور جهانی وزنه‌برداری زنان ایران

یکتا جمالی، نخستین مدال‌آور جهانی وزنه‌برداری زنان ایران در حالی در فهرست وزنه‌برداران ایرانی تحت کنترل دوپینگ فدراسیون جهانی قرار گرفته که ماه‌ها است به دلیل پناهندگی از تیم ملی ایران حذف شده است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه، ۲۴ مرداد در گزارشی اسامی ده نفر از وزنه‌برداران ایرانی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در فهرست «کنترل دوپینگ» قرار داده است، منتشر کرد. در این فهرست نام تنها یک زن ایرانی و آن هم یکتا جمالی پدیده وزنه‌برداری ایران به چشم می‌خورد.

پیش از این سایت خبری- ورزشی «میدان» در فروردین امسال و قبل از اعزام تیم ملی ایران به رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری دختران جوانان جهان اعلام کرده بود که «موفقیت‌های یکتا جمالی و شانس بسیار بالای او برای کسب مدال در مسابقات» باعث شده تا آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ درباره او حساس شده و او را در فهرست ورزشکارانی که زیاد از آنها تست دوپینگ گرفته می‌شود، قرار دهد.

تداوم قرار گرفتن نام خانم جمالی در فهرست وزنه‌برداران ایرانی تحت کنترل دوپینگ فدراسیون جهانی در حالی است که این ورزشکار پس از جدا شدن از اردوی تیم ملی ایران در رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری دختران جوانان جهان در آتن در اردیبهشت‌ امسال وپناهنده شدن به آلمان از تیم ملی ایران حذف شد.

پیشتر در اواسط مرداد، وب سایت خبری المپیک اعلام کرده بود که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار است نسبت به گرفتن تست‌های دوپینگ خارج از مسابقه قوانین سختگیرانه‌تری اعمال کند و سرپیچی از انجام این تست‌ها به منزله حذف از المپیک پاریس خواهد بود.

افزایش سخت‌گیری‌ها درباره تست‌های دوپینگ به دلیل افزایش انتقادها از برخی کشورها از جمله کره شمالی صورت گرفته است که امکان انجام آزمایش‌های دوپینگ خارج از مسابقه را برای فدارسیون‌های جهانی فراهم نمی‌کنند.