ده‌ها نفر در حادثه واژگونی قایق پناهجویان در سواحل یونان غرق شدند

این حادثه، مرگبارترین حادثه غرق شدن کشتی پناهجویان در سال جاری در یونان توصیف شده است

گارد ساحلی یونان اعلام کرد که دست‌کم ۵۹ پناهجو بامداد روز چهارشنبه ۲۴ خرداد بر اثر واژگونی قایق‌شان در سواحل یونان غرق شدند و این احتمال وجود دارد که آمار قربانیان افزایش یابد.

به گفته مقامات یونان، تا ظهر روز چهارشنبه ۱۰۴ نفر از این حادثه جان سالم به در بردند، اما مشخص نیست که این کشتی دقیقاً چه تعداد سرنشین داشته است.

این حادثه، مرگبارترین حادثه غرق شدن کشتی پناهجویان در سال جاری در یونان توصیف شده است.

بیشتر در این باره: سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان به رقم بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون نفر در سال رسید

به گفته گارد ساحلی یونان، این قایق در حال حرکت به سمت ایتالیا بود و اواخر روز سه‌شنبه توسط یک هواپیمای متعلق به آژانس مرزی اتحادیه اروپا و دو کشتی آن منطقه، در آب‌های بین‌المللی در محدوده ۸۰ کیلومتری شهر پیلوس در جنوب یونان مشاهده شد.

بر اساس این گزارش، سرنشینان قایق از قبول کمک پیشنهادی مقام‌های یونانی در اواخر روز یکشنبه خودداری کردند و چند ساعت بعد، قایق واژگون شد و در آب فرو رفت. سپس عملیات جست‌وجو آغاز شد.

رسانه‌های دولتی یونان اعلام کردند که این قایق از شهر ساحلی طبرق در شمال لیبی حرکت کرده بود و بیشتر سرنشینان آن مردان جوان حدودا ۲۰ ساله هستند.

هنوز توضیحی درباره ملیت پناهجویان و محل دقیقی که این قایق از آنجا حرکت کرده، از سوی مقام‌های یونانی ارائه نشده است.

یونان یکی از مسیرهای اصلی ورود پناهجویان از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتحادیه اروپا است.

بیشتر این پناهجویان از ترکیه به جزایر یونان می‌روند، اما در سال‌های اخیر تعداد قایق‌هایی که از ترکیه و از مسیر یونان به می‌روند نیز افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، حدود ۷۲ هزار پناهجو از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به کشورهای مرزی اروپا در مدیترانه رسیده‌اند که ورود اکثر آنها در ایتالیا ثبت شده‌ است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ت/ب.ب