دومین حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه در کمتر از ۲۴ ساعت

نمایی از پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نیروهای آمریکاییِ مستقر در عراق و سوریه، طی کمتر از ۲۴ ساعت هدف دو حمله جداگانه راکتی و پهپادهای انفجاری قرار گرفتند.

حملاتی که به گفته منابع امنیتی عراق و مقامات آمریکایی، نخستین مورد حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه پس از تقریبا توقفی سه‌ماهه است.

رویترز روز دوشنبه ۳ اردیبهشت به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته‌ است که دست‌کم یک پهپاد به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان غربی الانبار عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقرند، شلیک شده است.

پیش از این حمله، شامگاه یکشنبه پنج راکت نیز از شمال عراق به سمت یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحد در شمال سوریه شلیک شد.

بیشتر در این باره: پایگاه آمریکا در سوریه از عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت

بر اساس این گزارش این حملات پهپادی هیچ‌گونه تلفاتی یا خسارت قابل توجهی در پی نداشته است.

این حملات پس از بازگشت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، از سفر به واشینگتن و دیدار او با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، انجام شد.

این در حالی است که بامداد شنبه اول اردیبهشت «انفجاری مهیب» دریک پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد روی داد و مقام‌های عراقی بعد از بررسی این انفجار اعلام کردند بر اثر آن یک تن کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

شماری از رسانه‌های نزدیک به شبه نظامیان گفتند احتمالاً این پایگاه از سوی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، اما ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هرگونه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد.

حشد الشعبی مجموعه‌ای متشکل از چندین گروه‌های شبه نظامی شیعی مورد حمایت ایران از جمله سازمان بدر، عصائب أهل الحق، سرایا طلیعه الخراسانی، و کتائب حزب‌الله است.

این گروه‌ها که خود را «مقاومت اسلامی عراق» می‌نامند، از آغاز جنگ غزه مسئولیت بیش از ۱۵۰ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را بر عهده گرفتند.

اواسط بهمن ماه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی اعلام کردند که تمام عملیات نظامی خود علیه نیروهای آمریکایی را متوقف می‌کنند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که در حمله به یک پایگاه در خاک اردن سه عضو ارتش آمریکا کشته شدند و در پی آن، ایالات متحده حملاتی علیه مواضع این گروه‌ها انجام داد.

آمریکا حدود ۲۵۰۰ نیرو در عراق و ۹۰۰ نیرو در شرق سوریه در ماموریت‌های مشاوره و کمک برای مقابله با اعضای باقی‌مانده گروه داعش دارد.