رئیس کمیته امنیت آب مجلس درباره بروز «اتفاقاتی» در آینده هشدار داد

رئیس کمیته امنیت آب مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیریت آب کشور و «بهره‌مندی فراقانونی برخی کانون‌های قدرت» درباره بروز «اتفاقاتی که ابداً به سود کشور نیست» در آینده هشدار داده است.

مرتضی محمودوند، روز شنبه، ۱۶ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری فارس بدون آن که درباره «کانون‌های قدرت» مورد نظر خود توضیحی دهد، گفته است: «این کانون‌ها خاستگاه قومی و منطقه‌ای داشته‌اند و در طول سال‌ها با لابی‌های سنگین و اعمال قدرت به دنبال بهره‌مندی فراقانونی و زیاده‌خواهانه از آب بوده‌اند و اقدامات آن‌ها منجر به نابودی مناطقی در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد شده است».

آقای محمودوند هم‌چنین شرایط فعلی کشور را «خاص» و «حساس» توصیف کرده و گفته است که «اگر مسئولان پای کار نیایند و دل نسوزاند، اتفاقاتی رخ خواهد داد که ابداً به سود کشور نیست».

مسئولان در ایران از چندین سال پیش سرشاخه‌های برخی رودهای بزرگ راکه به جنوب غرب کشور سرازیر بوده‌اند به سمت مناطق مرکزی منحرف کرده‌اند که این اقدام اعتراضات زیادی را پیش از این هم، در پی داشته است.

به دنبال تجمعات اعتراضی مردم خوزستان به معضل بی‌آبی در یک ماه اخیر که دامنه آن به سایر شهرهای ایران رسید، بسیاری از مسٔولان و کارشناسان درباره جدی‌تر شدن معضل آب در نقاط مختلف ایران در ماه‌ها و سال‌های آینده هشدار داده‌اند.

بنا بر گزارش‌های نهادهای حقوق بشری در این تجمعات اعتراضی دست کم ۹ نفر کشته و صدها نفر در شهرهای مختلف خوزستان بازداشت شده‌اند. بنابر گزارش‌های مردمی این بازداشت‌ها هم‌چنان ادامه دارد ولی حکومت ایران تاکنون آماری از تعداد بازداشت‌شدگان ارایه نداده است.

در ماه‌های اخیر مسئولان دولت ایران بارها با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در سال جاری، خشکسالی را به عنوان علت اصلی بحران آبی در کشور عنوان می‌کنند.

اما مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، پیشتر با اشاره به «ورشکستگی آبی» در کشور، دلیل بحران‌های موجود را «سوءمدیریت» دانسته بود.