طوفان گردوغبار سیستان و بلوچستان بیش از ۵۳۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ۱۹ تیر خبر داد که به‌دلیل طوفان‌های گردوغبار و «وزش بادهای ۱۲۰ روزه»، از ابتدای تیر تا به حال ۱۸۳۸ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

عباس شاهسونی به خبرگزاری ایسنا گفت که شهرهای زابل، نیمروز، زهک و هامون در شمال این استان بیشترین مشکل را داشته‌اند و وضعیت آب‌وهوا «۵۳۰ هزار نفر» را تحت تأثیر قرار داده است.

به‌گفته او، آمار مرکز عملیات اضطراری سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از میان افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، ۸۸ نفر بستری و ۱۷۴۹ نفر ترخیص شده‌اند.

شاهسونی بیشترین عوامل مراجعه به مراکز درمانی را به ترتیب «بیماران تنفسی با ۹۸۰ مورد، بیماران قلبی با ۵۴۲ مورد، ‌ بیماران چشمی با ۱۸۷ مورد و تروماهای ترافیکی با ۱۲۹ مورد اعلام کرده است.»

بیشتر در این باره: بحران ریزگردها در سیستان و بلوچستان؛ ۸۳۳ نفر روانه بیمارستان شدند

این مقام وزارت بهداشت همچنین خبر داده که به دلیل «اختلال در سیستم برق رسانی» برخی زیرساخت‌های سلامت در استان سیستان و بلوچستان آسیب دیده و برخی آمبولانس‌ها از کار افتاده‌اند.

او با اشاره به دستورالعمل شرایط اضطراری گفت باید سازمان حفاظت از محیط زیست باید ۴۸ ساعت قبل از طوفان‌های گرد و غبار هشدار دهد و در صورت به خطر افتادن سلامت مردم، استاندار اقدام به تعطیلی شهرها کند.

شاهسونی با انتقاد از وضعیت سیستان و بلوچستان تاکید کرده در این شرایط اضطراری «انتظار می رفت اقدامات بهتری انجام می‌شد.»

مقام‌های این استان سه روز پیش تعداد افراد مراجعه کرده به مراکز درمانی به دلیل ریزگردها طی روزهای ۱۱ تا ۱۵ تیر در پنج شهر شمال سیستان و بلوچستان را ۸۳۳ تن اعلام کرده بودند.

آمار ۸۳۳ نفر اعلام شده طی روزهای یازدهم تا پانزدهم تیر ماه، غیر از ۴۶۱ نفری بود که از اول تا چهارم تیر ماه بر اثر طوفان شن و ریزگردها در منطقه سیستان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌ بودند.

فرماندار شهرستان زهک نیز در همان روز با بیان اینکه صدها روستای شمال سیستان وبلوچستان،️ در محاصره طوفان شن قرار گرفته است، گفته بود که طوفان شن و فعال شدن کانون‌های گردوغبار، شرایط بسیار سختی برای مردم روستاهای این منطقه ایجاد کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان روز ۱۵ تیر از گسترش بحران ریزگردها به زاهدان خبر داده بود و برای چند روز بعد درباره «گردوخاک و در برخی ساعات وزش باد شدید» هشدار داده بود.

روز پنجم تیر هم وب‌سایت حال‌وش خبر داده بود گردوغبار شدید باعث قطع برق در مناطقی از زاهدان و ایرانشهر شده بود.