خِیرت ویلدرس وعده داد که در نهایت نخست وزیر هلند می‌شود

خِیرت ویلدرس، سیاستمدار راست افراطی هلندی که حزب او در انتخابات اخیر بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد.

خِیرت ویلدرس، سیاستمدار راست افراطی هلندی که حزبش در انتخابات اخیر بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد، روز شنبه چهارم آذر وعده داد که در نهایت نخست وزیر هلند شود.

«حزب آزادی» (PVV) خیرت ویلدرس در انتخابات روز چهارشنبه ۳۷ کرسی در پارلمان به دست آورد که بیش از دو برابر سهم این حزب در انتخابات گذشته است. اما این حزب برای جلب احزاب رقیب برای تشکیل دولت ائتلافی، با چالش سختی روبه‌رو شده است.

خِیرت ویلدرس در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به عدم تمایل احزاب هلندی برای همکاری با «حزب آزادی»در تشکیل دولت ائتلافی نوشت که در صورت لزوم به تعدیل مواضع خود برای کسب قدرت ادامه خواهد داد.

آقای ویلدرس تصریح کرد:«امروز، فردا یا پس فردا، حزب آزادی بخشی از دولت خواهد بود و من نخست وزیر این کشور زیبا خواهم بود.»

اگرچه حزب آزادی در انتخابات پارلمانی هلند در ۲۲ نوامبر با شعارهای ضد مهاجرتی از رقبا خود پیشی گرفت، اما پیش‌بینی می‌شود که حزب وی تنها ۲۵ درصد از کرسی‌های پارلمان هلند را به خود اختصاص دهد.

رویترز می‌گوید این بدان معناست که حزب خِیرت ویلدرس برای تشکیل دولت باید حداقل با دو حزب میانه رو دیگر همکاری کند.

مارک روته، نخست‌وزیر کنونی هلند که در برخی از مسائل با حزب خِیرت ویلدرس مواضع مشترکی دارد، روز جمعه اعلام کرد که با حزب آزادی برای تکشیل دولت ائتلافی همکاری نخواهد کرد.

مارک روته از سال ۲۰۱۰ و با پیروزی در سه انتخابات پیاپی نخست وزیر هلند بوده است.

خیرت ویلدرس پیش از این و طی سال‌ها لحن اسلام‌ستیزانه شدیدی داشته، اما در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر، این لحن را تعدیل کرد و بیشتر به مسائل اقتصادی اقشار کم‌درآمدتر و معضل کمبود مسکن در کشور پرداخت.

با این حال، برنامه حزب او همچنان شامل ممنوع کردن قرآن، مساجد و حجاب اسلامی در هلند است و او در سخنرانی پس از پیروزی خود گفت: «مردم هلند اکنون به مقابله با سونامی پناهجویان رأی داده‌اند.»

خیرت ویلدرس همچنین مخالف اتحادیه اروپا است و خواهان رای‌گیری در مورد خروج هلند از این اتحادیه شده است.

پیروزی غیرمنتظره حزب او روز چهارشنبه باعث تبریک فوری رهبران راست افراطی در فرانسه و مجارستان شد.