توافق روسای جمهور آمریکا و مصر برای کمک‌رسانی به غزه از طریق گذرگاه «کرم شالوم»

گدرگاه کرم شالوم یکی از مسیرهای ورود کمک‌ها به نوار غزه است

دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که این کشور و ایالات متحده توافق کردند تا زمانی که مکانیسم‌های قانونی برای بازگشایی گذرگاه مرزی رفح از سوی طرف فلسطینی- مصری، ایجاد شود، «به طور موقت» به ارسال کمک‌های بشردوستانه به سازمان ملل در غزه از طریق گذرگاه «کرم شالوم» اسرائیل ادامه دهند.

این توافق در جریان تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در روز جمعه ۴ خرداد به دست آمده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری مصر در این‌باره منتشر کرد، آمده است که این توافق به دلیل «وضعیت انسانی دشوار فلسطینیان در نوار غزه، کمبود وسایل زندگی در این باریکه و کمبود سوخت مورد نیاز برای بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها» است.

روسای جمهوری مصر و آمریکا همچنین توافق کرده‌اند که تلاش‌های بین‌المللی را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس غزه و پایان دادن به جنگی که منجر به تجربه «تراژدی طولانی‌مدت انسانی توسط مردم فلسطین» شده، افزایش دهند.

از سوی دیگر، یک مقام مصری به خبرگزاری رویترز گفت هماهنگی میان این کشور و اسرائیل برای آغاز رساندن کمک‌ها به داخل غزه از طریق گذرگاه کرم شالوم آغاز شده و روند امدادرسانی امشب آغاز خواهد شد.

مصر، دوشنبه گذشته نسبت به ادامه عملیات نظامی اسرائیل در رفح هشدار داده بود و تصریح کرده بود که این عملیات مانع از ارسال کمک به باریکه غزه شده است.

بیشتر در این باره: حکم دیوان بین‌المللی لاهه درباره «توقف فوری» حمله به رفح؛ نخستین واکنش‌ها در اسرائیل

از زمان آغاز درگیری بین اسرائیل و حماس در پانزدهم مهر سال گذشته، بسیاری از کمک‌ها به غزه از طریق مصر و از رفح در جنوب غزه یا گذرگاه کرم شالوم در نزدیکی مرز اسرائیل با فلسطین ارسال شده است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، از شانزدهم اردیبهشت، درست پیش از اینکه نیروهای اسرائیلی گذرگاه رفح را از سمت طرف فلسطینی کنترل کنند، هیچ کامیونی برای ارسال کمک‌ها از رفح عبور نکرده و تنها شمار کمی از کمک‌های ارسال موفق شده‌اند از گذرگاه کرم شالوم عبور کنند.

در پی تهاجم نظامی اسرائیل به رفح که حدود سه هفته پیش آغاز شد، صدها هزار نفر از فلسطینیان آواره که به این شهر و اطراف آن پناه برده بودند، دوباره آواره شده‌اند.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند، روز جمعه چهارم با صدور حکمی اضطراری به اسرائیل دستور دادند، عملیات نظامی در رفح، واقع در جنوب نوار غزه، را متوقف کند و ظرف یک ماه در مورد اجرای این حکم گزارش دهد.