مورا برای دیدار با مذاکره‌کننده ارشد ایران شنبه وارد تهران می‌شود

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در وین، با تاکید بر این که مذاکرات باید به نتیجه برسد خبر داد که روز شنبه، ششم فروردین، وارد تهران می‌شود.

آقای مورا شامگاه جمعه، پنجم فروردین، در توییتی ضمن اعلام این خبر، هدف از این سفر را «تلاش برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین» عنوان کرد.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در ادامه بدون اشاره به جزئیات تاکید کرده است که «خیلی چیزها در مخاطره است» و «ما باید این مذاکرات را به نتیجه برسانیم».

هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر برای بازگشت متقابل دو کشور به تعهدات‌شان در چارچوب برجام، بارها توپ را به زمین یکدیگر انداخته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته گفته بود که ایران از طریق انریکه مورا، در رابطه با موضوع‌های بسیار مهم باقی‌مانده در مذاکرات وین، «ابتکارهایی را به طرف آمریکایی ارائه کرده و اکنون وظیفه آمریکا است که حسن نیت خود را بروز دهد».

در مقابل ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، هم روز دوم فروردین گفت که پس از نزدیک به یک‌ سال مذاکره، «اکنون برعهده ایران است تا تصمیماتی را که ممکن است دشوار باشد اتخاذ کند».

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، جمهوری اسلامی خواستار خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده است.

آمریکا در مورد خروج سپاه از فهرست تروریستی خود موضع مشخصی اعلام نکرده و تنها گفته که آن را بررسی می‌کند. اما دو درخواست دیگر تهران را رد کرده است. به‌ویژه در رابطه با عدم خروج دوباره واشینگتن از برجام، دولت بایدن عنوان کرده است که نمی‌تواند به‌ جای دولت‌های بعدی آمریکا تصمیم بگیرد.