اردوغان باردیگر بر حمایت «قاطع» از حماس تأکید کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر حمایت «قاطع» آنکارا از گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده‌، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رجب طیب اردوغان روز شنبه ۱۹ اسفند در یک سخنرانی در استانبول گفت: «هیچ کس نمی‌تواند ما را وادار کند که حماس را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنیم.»

او در ادامه تأکید کرد که کشورش «آشکارا با رهبران حماس صحبت و قاطعانه از آن‌ها حمایت می‌کند.»

رئیس جمهور ترکیه پس از حمله این گروه به اسرائیل در ۱۵ مهر که منجر به جنگی شد که تاکنون ادامه دارد، بارها حمایت خود را از آن اعلام کرده است.

او در ماه‌های گذشته از حماس با عنوان «یک جنبش سیاسی مشروع» نام برده و دولت اسرائیل را «تروریستی» خوانده بود.

بیشتر در این باره: اردوغان اسرائیل را «دولت تروریستی» نامید؛ نتانیاهو پاسخ داد

در حالی که روابط اسرائیل و ترکیه پس از بیش از یک دهه بحران به ابتکار آقای اردوغان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ترکیه تازه بهبود یافته بود، رد و بدل شدن اتهامات میان سران دو کشور در دوره اخیر مرحله تازه‌ای از ورود دو کشور به مسیر یک تقابل دیپلماتیک جدید است.

آقای اردوغان ۲۲ دی هم‌زمان با نشست استماع دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه در رسیدگی به پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام «نسل‌کشی» فلسطینیان در جریان جنگ جاری غزه گفته بود که ترکیه در حمایت از آفریقای جنوبی «مدارکی را به دادگاه ارائه کرده و در آینده نیز این کار را ادامه خواهد داد».

دو کشور هرچند سفیران خود را برگردانده‌اند، اما روابط رسمی آن‌ها قطع نشده است.