سفرای اروپایی در ایران خواستار محکومیت بین‌المللی روسیه شدند

صفحه نخست روز چهارشنبه روزنامه اعتماد که مقاله سفرای اروپایی در آن چاپ شده است.

روسای نمایندگی‌های سیاسی كشورهای عضو اتحادیه اروپا در تهران با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «اعتماد» خواستار محکومیت بین‌المللی روسیه به‌دلیل تجاوز نظامی به اوکراین شدند.

این مقاله که روز چهارشنبه ۱۷ فروردین منتشر شد، می‌گوید تجاوز نظامی همه‌جانبه روسیه به اوكراین نقض جدی حقوق بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد است و تمامیت ارضی، حاكمیت و استقلال اوكراین را شدیدا نقض می‌كند.

سفرای اروپایی با اشاره به رای ۱۴۱ کشور در سازمان ملل برای محکومیت روسیه به‌دلیل حمله به اوکراین، می‌گویند تنها پنج کشور به این قطعنامه رای منفی دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل تاکنون در محکومیت روسیه دو قطعنامه با اکثریت قاطع آرا تصویب کرده که در هر دو آن ایران رای ممتنع داد. برخی مقامات ارشد ایران همچنین با حمایت تلویحی از تجاوز روسیه، ناتو را عامل این بحران معرفی کرده‌اند.

این مقاله می‌گوید ما از تمامی اعضای جامعه بین‌الملل می‌خواهیم كه تجاوز روسیه را محكوم كنند.

روسای نمایندگی‌های سیاسی كشورهای عضو اتحادیه اروپا در تهران در ادامه گفته‌اند روسیه با بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و مناطق مسكونی، مرتكب موارد متعددی از نقض حقوق بشر شده است: شمار مصدومان و قربانیان، از جمله زنان و كودكان، به هزاران تن رسیده و مرتبا در حال افزایش است.

این مقاله می‌افزاید: روسیه یك كارزار اطلاع‌رسانی نادرست به راه انداخته است؛ روشن بگوییم: هیچ «نسل‌كشی» در دونباس در جریان نیست؛ اوكراین نه سلاح اتمی دارد و نه سلاح شیمیایی یا بیولوژیكی ... برخلاف برخی اظهارات، نه اروپا و نه ناتو تهدیدی متوجه روسیه نمی‌كنند.

با استفاده از گزارش‌های اعتماد و رادیو فردا/د.خ/ک.ر