کمیسیون اروپا طرحی را برای اعزام سریع‌تر نیروی نظامی ارائه داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا روز پنجشنبه ۱۹ آبان طرح جدیدی را ارائه داد که محور اصلی آن جابجایی و اعزام سریع تر نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نقاط مختلف این اتحادیه است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به تجربه انتقال کمک‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا به اوکراین گفت:«در ارسال و حمل و نقل اسلحه و تجهیزات نظامی هر ثانیه مهم است.»

هدف این طرح که قبل از اجرا باید توسط تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شود فراهم کردن امکانات و زیرساخت های ضروری برای اعزام سریع تر نیروهای مسلح، تسلیحات و تجهیزات نظامی به نقاط بحران و یا خطوط مقدم جبهه در جوار مرزهای اتحادیه اروپاست.

کمیسیون اروپا در این طرح خواستار بازبینی کامل شبکه حمل و نقل نظامی کشورهای عضو در فاصله سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ و درعین حال تسریع روند اداری آن از طریق استفاده بهینه تر از فناوری‌های دیجیتال شده است.

بخش دیگری از طرح بازوی اجرایی اتحادیه اروپا برطرف کردن کاستی‌ها و فاصله‌های موجود در شبکه حمل و نقل هوایی و دریایی است که برای تضمین واکنش سریع اتحادیه اروپا به بحران و حوادث اضطراری حیاتی است.

جوزپ بورل افزود:«براساس این طرح ما برخورداری نیروهای مسلح از امکانات حمل و نقل راهبردی و همچنین حفاظت موثرتر از زیرساخت های حمل و نقل در برابر حملات سایبری و سایر تهدیدهای ترکیبی را تضمین خواهیم کرد.»

یک وجه مهم دیگر در این طرح روش های تقویت و گسترش همکاری های نظامی با «متحدان استراتژیک و کلیدی» اتحادیه اروپا نظیر آمریکا، کانادا، نروژ و ناتو است.