جوزپ بورل نسبت به تعلیق کمک‌های مالی به اونروا هشدار داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به تعلیق کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، اونروا، هشدار داد و آن را اقدامی بسیار نادرست خواند.

آقای بورل روز یکشنبه در یادداشتی با اشاره به اتهام دست داشتن شماری از کارکنان اونروا در حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل گفت که اما با این حال «قطع کمک مالی به اونروا هم نامتناسب و هم خطرناک خواهد بود».

اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند. اسرائیل که به خاطر تلفات بالای غیرنظامیان در حملات خود به نوار غزه تحت انتقادات مقامات سازمان ملل قرار داشته است، طی روزهای اخیر گفته است که ۱۲ نفر از کارکنان اونروا با حماس در حملات روز هفتم اکتبر همکاری کرده‌اند و همین امر نیز مناقشاتی را درباره ضرورت اونروا و نوع نظارت بر آن فراهم آورده است.

بیشتر در این باره: آمریکا شرط کمک مالی دوباره به اونروا را ایجاد «تغییرات اساسی» در آن عنوان کرد

جوزپ بورل در یادداشت خود این اتهامات را امری جدی خوانده که در صورت صحت نباید بدون مجازات بماند و عنوان کرده که آژانس سازمان ملل هم در این‌باره «اقدامات فوری انجام داده و تحقیقاتی را آغاز کرده است».

وی اما در ادامه نوشت: «در حالی که برخی از حامیان مهم کمک‌های مالی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند، اجماع گسترده‌ای بر سر این امر وجود دارد که اونروا نهادی مهم برای ارائه کمک‌های حیاتی به بیش از ۱.۱ میلیون نفر در غزه است که از گرسنگی شدید و شیوع انواع بیماری‌ها رنج می‌برند.»

آقای بورل سپس هشدار داد که «کاهش بودجه آژانس جان صدها هزار نفر را به خطر می‌اندازد».

این اظهارات در حالی است که چندین کشور از جمله ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و سوئد کمک‌های مالی خود به اونروا را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

آژانس سازمان ملل که نامزد ریافت جایزه صلح نوبل بوده است، هشدار داده است که در صورت کاهش قابل توجه بودجه، باید تا پایان ماه فعالیت خود را متوقف کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن