«اروپا کلیپر» برای کشف امکان حیات در قمر یخی سیاره مشتری به فضا پرتاب شد

اروپا کلیپر مأموریت دارد تا با جستجوی سه عنصر کلیدی حیات، یعنی آب، انرژی و ترکیبات آلی، نشانه‌های حیات را بیابد و قابلیت حیات در اروپا را بررسی کند

فضاپیمای «اروپا کلیپر» ناسا از مرکز فضایی کندی آمریکا پرتاب شد تا به سوی «اروپا»، قمر پوشیده از یخِ سیارهٔ مشتری، برود و اقیانوس مخفی در بستر این قمر را برای یافتن امکان حیات فرازمینی مطالعه کند.

قرار بود این فضاپیما در روز ۱۹ مهر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شود، اما به‌دلیل توفند میلتون، این پرتاب به تعویق افتاد. اروپا کلیپر روز دوشنبه ۲۳ مهر حوالی ساعت هفت و نیم عصر به وقت تهران به فضا پرتاب شد.

اروپا کلیپر پس از پرتاب با طی سفری پنج‌ونیم ساله در فروردین سال ۱۴۰۹ به مدار مشتری خواهد رسید. سپس این فضاپیما بارها از کنار اروپا عبور خواهد کرد تا تصاویری با کیفیت بالا از سطح یخی آن تهیه کند، ترکیب شیمیایی سطح آن را بررسی کند و به درک بهتری از ساختار داخلی این قمر دست یابد.

جینا دی‌براکیو، رئیس بخش علوم سیاره‌ای ناسا، در کنفرانسی خبری در ۲۷ شهریور گفته بود: «ما فکر می‌کنیم دنیاهای اقیانوسی ممکن است نوع رایجی از سیارات در خارج از منظومه شمسی ما باشند. اروپا کلیپر اولین مأموریت عمیقی خواهد بود که به ما امکان می‌دهد قابلیت وجود حیات در چنین دنیاهایی را بررسی کنیم».

بیشتر در این باره: «کلیپر» آمادهٔ سفر شش‌ساله برای رسیدن به اقیانوس آبی در فضا

از زمان مأموریت فضاپیمای گالیله در دهه ۱۹۹۰، دانشمندان به‌طور فزاینده‌ای به وجود اقیانوسی عظیم در اروپا اطمینان یافته‌اند.

کمبود دهانه‌های برخوردی در سطح اروپا نشان می‌داد که سطح این قمر مرموز مشتری همواره در حال تغییر است. خطوط و ترک‌ها و گودال‌ها حاکی از فعالیت‌های زیرسطحی بودند.

دانشمندان سپس با اندازه‌گیری میدان مغناطیسی داخلی اروپا که توسط میدان مغناطیسی مشتری القا می‌شود، نشان دادند که تنها ماده محتمل برای رسانایی این میدان مغناطیسی، آب شور است. این کشف کلیدی، فرضیهٔ وجود اقیانوسی زیر سطح اروپا را تقویت کرد.

روی زمین، آب به معنای امکان وجود حیات است. اما یافته‌های فعلی برای اطمینان از امکان وجود حیات در اروپا کافی نیستند و سوالات بسیاری باقی مانده است؛ از جمله این‌که عمق اقیانوس چقدر است؟ ضخامت پوسته یخی که روی این اقیانوس را پوشانده چقدر است؟ آیا مواد از سطح می‌توانند به اقیانوس زیرین برسند و منبع غذایی برای میکروب‌های احتمالی باشند؟

با این حال، اروپا کلیپر به‌طور مستقیم به دنبال حیات نخواهد بود. این کاوشگر مأموریت دارد تا با جستجوی سه عنصر کلیدی حیات، یعنی آب، انرژی و ترکیبات آلی، نشانه‌های حیات را بیابد و قابلیت حیات در اروپا را بررسی کند.