مدیران شرکت­‌های خصوصی از اتحادیه اروپا خواستند در مقررات هوش مصنوعی تجدید­نظر کند

مدیران بیش از ۱۵۰ شرکت خصوصی روز جمعه ۹ تیر از اتحادیه اروپا خواستند در قانون هوش مصنوعی که جامع‌ترین مورد در سطح جهان است، تجدید نظر کند.

به گفته آنها این مقررات رقابت شرکت­‌های اروپایی با شرکت­‌های مستقر در سایر نقاط جهان را به خصوص در کاربرد فناوری­‌هایی نظیر سیستم چت جی بی‌تی دشوار خواهد کرد.

مدیران شرکت­‌های بزرگ اروپایی، از ایرباس و رنو گرفته تا آبجو­سازی هلندی هاینیکن، در نامه سرگشاده­ای به رهبران اروپایی گفتند که مقررات اتحادیه اروپا ممکن است توسعه فناوری هوش مصنوعی مولد را محدود کند.

هوش مصنوعی مولد بخش مهمی از این فناوری است و در تولید مضامین نوشتاری، تصویری و صوتی شبیه کار انسان نقش کلیدی دارد.

در بخشی از این نامه خاطر­نشان می شود «این مقررات ممکن است به مهاجرت شرکت­‌های نوآور به خارج از اتحادیه اروپا، توقف سرمایه گذاری در توسعه هوش مصنوعی در اروپا و به یک شکاف فاحش بین بهره وری در دو سوی آتلانتیک منجر شود.»

مدیران شرکت­‌های خصوصی تاکید می­کنند که با توجه به این که هنوز در مورد هوش مصنوعی مولد و خطرات آن دانش کافی وجود ندارد تاکید بر «تبعیت سختگیرانه» از مقررات اتحادیه اروپا در عمل موثر نخواهد بود. آنها از اتحادیه اروپا می‌­خواهند که قانون هوش مصنوعی را به شکلی تغییر دهد که تمرکز اصلی آن فقط روی خطرها باشد.

با توجه به نگرانی­‌ها در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر تمامی جنبه‌­های زندگی این نامه اذعان می‌کند که «آموزش دقیق مدل­‌ها و استفاده ایمن از آنها کاملا ضروری است.»

مدیران بیش از ۱۵۰ شرکت خصوصی اروپایی در ادامه نامه خود خواستار تشکیل یک نهاد نظارتی متشکل از کارشناسان می شوند که بتواند دائما مقررات را با پیشرفت­های سریع در هوش مصنوعی انطباق داده و به خطرهایی که پدید می آید واکنش نشان دهد.

توسعه پرشتاب هوش مصنوعی در کنار هیجانی که در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است موجب نگرانی شدید در مورد حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی، نقض قوانین مالکیت معنوی و پخش شایعات و اطلاعات نادرست شده است.

در ماه‌های اخیر تعدادی از برجسته‌ترین دانشمندان علوم رایانه و همینطور کارشناسان و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل و مایکروسافت در مورد خطرات ناشی از توسعه سریع و بی­مار این فناوری هشدار داده‌­اند.

در این مدت یان له کون، دانشمند ارشد هوش مصنوعی در شرکت «متا» با این هشدارها همراهی نکرده است. او نامه روز جمعه مدیران شرکت­‌های خصوصی اروپایی را امضا کرده است.

بررسی و تکمیل «قانون هوش مصنوعی» اتحادیه اروپا ادامه خواهد داشت و بعید است تا دو سال دیگر به اجرا گذاشته شود.

دراگوس تودوراچه، عضو پارلمان اروپا و یکی از روسای کمیته مسئول تنظیم این مقررات در واکنش به نامه مدیران شرکت­‌های خصوصی گفت:«مطمئن هستم که آنها متن کامل پیشنویس قانون را نخوانده و به تحریک چند نفر این واکنش را نشان داده‌­اند.»

او تصریح کرد که «تنها پیشنهاد مشخص» این نامه در پیش‌نویس قانون وجود دارد و «نظارت بخش خصوصی بر روند تعیین استانداردها، هدایت این عرصه با مشارکت بخش خصوصی و نظام نظارتی سهل که تنها هدف آن شفافیت است» در این قانون در نظر گرفته شده است.