پارلمان اروپا: مجارستان دیگر یک دموکراسی کامل نیست

پارلمان اروپا می‌گوید مجارستان دیگر یک «دموکراسی کامل» نیست و اتحادیه اروپا باید هرگونه اقدام لازم را برای بازگرداندن آن کشور به ارزش‌های اروپایی انجام بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ۲۴ شهریور با ۴۳۳ رأی موافق در برابر ۱۲۳ رأی مخالف قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن مجارستانِ تحت حاکمیت ویکتور اوربان «یک رژیم از نوع استبدادی انتخاباتی» و در حال «نقض جدی» اصول دموکراتیک اتحادیه اروپا توصیف شده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر پوپولیست مجارستان، روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دارد و ممانعت وی از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو انتقادهای زیادی را در اروپا به‌دنبال داشته است.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین در مورد «انحراف مجارستان از حاکمیت قانون، به ویژه ناتوانی در مهار فسادهای مالی و اداری» ابراز نگرانی می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، با این حال قطعنامه روز پنج‌شنبه مسیر تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا را تغییر نمی‌دهد، زیرا برای اتخاذ تصمیم در موضوعات مهم مانند تحریم‌های روسیه، نیاز به اتفاق آرا ۲۷ کشور عضو، از جمله مجارستان، است.

اما در همین حال، منابع اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه به خبرگزاری آلمان گفتند که کمیسیون اروپا در حال بررسی قطع میلیاردها یورو از بودجه مجارستان به دلیل اتهامات فساد است.

بنابر این گزارش، کمیسیون اروپا ممکن است تا روز یکشنبهٔ پیش رو پیشنهاد دهد که بخش بزرگی از پول اتحادیه اروپا برای صندوق کمک به مناطق محروم مجارستان مسدود شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا مدت‌ها است که از فساد گسترده در مجارستان انتقاد کرده و می‌گوید «فضای خویشاوندسالاری در مدیریت دولتی آن کشور در سطوح بالا رایج است و رفع آن مورد توجه قرار نگرفته است».

پس از اعلام خبر قطعنامه تازه پارلمان اروپا، شامگاه پنج‌شنبه خبر رسید که مجارستان آن را محکوم کرده و پیتر سیجارتو، وزیر خارجه این کشور، به خبرنگاران گفته است: «اگر کسی توانایی مجارستان در زمینه دموکراسی را زیر سؤال ببرد، به تک‌تک اهالی مجارستان توهین کرده است».