۹ زندانی در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این گزارش داد در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۵۳ تن در ایران اعدام شده‌اند

رسانه‌های حقوق بشری از اجرای حکم ۹ زندانی در زندان‌های کرمان، چابهار و قزلحصار کرج خبر دادند.

وب‌سایت حال‌وش نوشت سحرگاه یک‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، «حکم اعدام شش زندانی بلوچ به همراه یک زندانی کُرد» که به دلیل اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، «در زندان‌های کرمان و چابهار» اجرا شد.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا نیز نوشت که بامداد یک‌شنبه دو زندانی با جرایم مشابه در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

این خبرگزاری اعلام کرد که یکی از این افراد شهروند افغانستان بوده است.

بیشتر در این باره: گسترش اعتصاب غذای زندانیان در ایران در اعتراض به افزایش اعدام‌ها

حکم اعدام این ۹ زندانی در حالی اجرا شده که شمار بیشتری از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در زندان‌های مختلف کشور از جمله قزلحصار، اوین و کرج، در «کمپین سه‌شنبه‌های نه به اعدام» با توجه به افزایش اجرای گسترده احکام اعدام توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

زندانیان زندان قزلحصار از روز نهم بهمن سال گذشته با راه‌اندازی کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» تلاش کرده‌اند به اعدام گسترده زندانیان در ایران اعتراض کند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این گزارش داد در سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۸۵۳ تن در ایران اعدام شده‌اند، ۴۸ درصد بیشتر از سال قبل از آن، که این سازمان دلیل آن را «ناشی از تلاش حکومت ایران برای گسترش هراس و وحشت در میان مردم نسبت به عواقب اعتراض علیه رژیم دانست.»

با ادامه این روند، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو روز پانزدهم فروردین مأموریت گزارشگر ویژه خود در امور ایران را تمدید کرد.