عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی حکم اعدام شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، ۱۸ ساله، را لغو کند

شعیب میربلوچزهی ریگی

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواست که حکم «ناعادلانه» اعدام برای شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، از بازداشت‌شدگان بلوچ، را لغو کند.

این سازمان روز پنج‌شنبه، ۲۰ بهمن، اعلام کرد که حکم اعدام آقای میربلوچ‌زهی ریگی که برای اعتراف اجباری، تحت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار گرفته، «به‌شدت ناعادلانه» است و باید لغو شود.

شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، متولد ۱۳۸۲، ۱۳ مهر یعنی پنج روز پس از جمعه خونین زاهدان بازداشت شد.

سایت «حال‌وش» پیشتر اعلام کرده بود که مأموران حکومتی با بررسی تلفن همراه این جوان پس از بازداشت، چند ویدئو از اعتراضات پیدا کرده و با همین بهانه او را در بازداشتگاه نگه داشته‌اند و قوه قضائیه روز ۲۹ آذر او را به ‌اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای میربلوچ‌زهی ریگی در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

علاوه بر آقای میربلوچ‌زهی ریگی، تاکنون حکم اعدام برای دست‌کم دو ایرانی بلوچ دیگر با نام‌های منصور دهمرده و کامبیز خروت صادر شده است.

عفو بین‌الملل روز ۱۷ بهمن درباره «خطر جدی اعدام ۱۴ معترض در ایران» هشدار داده و اعلام کرده بود که آن‌ها در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، چون شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ، تجاوز و سایر اشکال خشونت جنسی قرار گرفته‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز هفتم بهمن در گزارشی اعلام کرده بود که دست‌کم ۱۰۷ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

اجرای حکم اعدام چهار معترض بازداشت‌شده به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی و محمدمهدی کرمی واکنش‌های گسترده جهانی را در پی داشت.