قوه قضاییه از اعدام «دو عضو جیش‌العدل» در زاهدان خبر داد

هم‌زمان با فرارسیدن چهلم «جمعه خونین زاهدان» که ده‌ها نفر از مردم این شهر در جریان سرکوب اعتراضات کشته شدند، قوه قضاییه از اجرای حکم اعدام دو نفر از اعضای گروه «جیش‌العدل» در زاهدان خبر داد.

مرکز رسانه قوه قضاییه روز چهارشنبه ۱۸ آبان اسامی اعدام‌شدگان را «راشد بلوچ فرزند افضل و اسحاق آسکانی فرزند دلاور» اعلام کرده و گفته اتهام آن‌ها «اقدامات تروریستی و تیراندازی به نیروهای انتظامی در سال ۱۳۹۵» بوده است.

قوه قضاییه می‌گوید این دو نفر که عملیات آن‌ها منجر به کشته‌شدن «چهار نفر از نیروهای مرزبان نیروی انتظامی» شده بود، در سال ۹۶ بازداشت شدند و حکم اعدام آنان در دیوان عالی کشور نیز تأیید شده بوده است.

از جزئیات این پرونده و روند دادرسی و نیز دفاعیات متهمان گزارش رسمی منتشر نشده است.

بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه حکم اعدام این دو نفر روز سه‌شنبه ۱۷ آبان در محوطه زندان مرکزی زاهدان اجرا شد، با این حال این مرکز دلیل انتخاب این روز برای اعدام و انتشار خبر آن را اعلام نکرد.

بیشتر در این باره: مولوی عبدالحمید، خامنه‌ای را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان دانست

جیش‌العدل گروهی است که خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان می‌داند ولی مقام‌های ایران آن را «تروریستی» و وابسته به کشورهای خارجی معرفی می‌کنند و از آن به عنوان «جیش‌الظلم» نام می‌برند.

پس از کشته‌شدن ده‌ها نفر از مردم زاهدان در اعتراضات روز جمعه هشتم مهر، سپاه پاسداران مدعی شد که این گروه به چندین پاسگاه حمله و به سوی مردم تیراندازی کرده است، اما مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، این ادعا را به‌شدت رد کرد.

آقای عبدالحمید گفت: «افرادی که این جنایت را رقم زدند الان به دنبال دروغ‌سازی هستند. نسبت‌دادن به تجزیه‌طلبی و گروهک‌ها همه کذب محض است.»

با این حال، جمعه گذشته، ۱۳ آبان، نیروهای حکومتی در شهر خاش در این استان بار دیگر معترضان را با گلوله‌های جنگی هدف قرار دادند و به‌گفته امام جمعه زاهدان دست‌کم ۱۶ تن از جمله چند کودک را کشتند و ده‌ها نفر را نیز زخمی کردند.