ورزش با تغییر دادن بافت چربی به سلامتی «کمک می‌کند»

متخصصان، انجام ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه با تحرک بالا را توصیه می‌کنند، اما تنها با قدم زدن صبح‌گاهی در اطراف محل زندگی نیز می‌توان به نتایج قابل توجهی نسبت به بی‌تحرکی رسید

پژوهشگران در دانشگاه میشیگان با بررسی تأثیر ورزش بر بافت‌های چربی در بدن به این نتیجه رسیده‌اند که ورزش نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند بافت چربی را به مکانی بهینه‌تر برای ذخیره‌سازی انرژی تبدیل کند و از تجمع چربی در نواحی خطرناک‌تر مانند قلب و کبد جلوگیری کند.

پژوهشگران در این مطالعه، که نتایج آن در مجله Nature Metabolism منتشر شده، به بررسی تأثیر ورزش بر بافت چربی پرداخته‌اند و به نتایج قابل توجهی دست یافته‌اند.

دکتر جفری هورویتز، استاد مطالعات حرکتی در دانشگاه میشیگان و نویسنده ارشد این مطالعه، در مورد اهمیت ورزش گفته است: «زندگی فعال از نظر جسمانی و ورزش منظم در طول زمان، بافت چربی ما را، به خصوص زمانی که وزن اضافه می‌کنیم، به مکانی مناسب‌تر برای ذخیرهٔ انرژی اضافی تبدیل می‌کند.»

این تحقیق با مقایسه بافت چربی زیر پوستی دو گروه از افراد دارای اضافه‌وزن انجام شده است. به این ترتیب که یک گروه که حداقل چهار بار در هفته و برای دست‌کم دو سال ورزش کرده‌اند و گروه دیگر که به طور منظم ورزش نمی‌کنند.

بیشتر در این باره: «تأثیر مثبت» ورزش‌های مقاومتی با شدت پایین بر افزایش مدت خواب

نتایج نشان داده‌اند که در میان افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، سلول‌های چربی دارای ویژگی‌هایی هستند که امکان ذخیره‌سازی بیشتر چربی را فراهم می‌آورد، از جمله افزایش تعداد رگ‌های خونی، ترکیب بهتر پروتئین‌ها و کاهش تعداد سلول‌های التهابی.

هورویتز تأکید می‌کند که داشتن ظرفیت بیشتر در بافت چربی زیر پوست می‌تواند از انباشته شدن چربی در نواحی خطرناک‌تر مانند قلب یا کبد جلوگیری کند.

او می‌افزاید: «متأسفانه، بیشتر ما، حتی ورزشکاران منظم، با افزایش سن وزن اضافه می‌کنیم. اما اگر ظرفیت بیشتری برای ذخیره‌سازی در بافت چربی داشته باشیم، این چربی کمتر به کبد، قلبمان و سایر نواحی می‌رود که می‌توانند مشکل‌ساز باشند.»

هورویتز همچنین بر اهمیت بافت چربی در حفظ سلامتی تأکید کرده و می‌گوید: «بافت چربی خود بسیار مهم برای سلامتی است. این بافت، مخزن مهمی برای انرژی اضافی ما است و دارای عملکردهای متعددی است که تازه شروع به فهمیدن آن‌ها کرده‌ایم.»

این مطالعه تأکید می‌کند که داشتن ظرفیت ذخیره‌سازی چربی سالم یک دلیل دیگر برای داشتن زندگی فعال از نظر جسمانی است.

دکتر هورویتز اظهار داشت این مطالعه،‌ توصیه‌های حرکتی و ورزشی را تغییر نمی‌دهد، اما درک ما را از دلایل مفید بودن ورزش گسترش می‌دهد.

متخصصان، انجام ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه با تحرک بالا را توصیه می‌کنند، اما تنها با قدم زدن صبح‌گاهی در اطراف محل زندگی نیز می‌توان به نتایج قابل توجهی نسبت به بی‌تحرکی رسید.

این مطالعه یک قدم دیگر به سوی درک بهتر نقش ورزش در سلامتی ما است و نشان می‌دهد که چگونه ورزش می‌تواند به ما کمک کند تا حتی در شرایط اضافه وزن، سالم‌تر بمانیم.