پنج برابر شدن چاقی در ایران؛ ۸۰ درصد ایرانیان ورزش نمی‌کنند

هم‌زمان با هشدار جدی درباره افزایش پنج‌برابری افراد چاق در ایران طی ۴۰ سال گذشته، معاون وزارت ورزش ایران اعلام کرد که تنها ۲۰ درصد مردم ایران ورزش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش، روز شنبه سوم تیر اعلام کرد: «براساس آخرین آمارها تنها ۲۰ درصد از مردم ایران ورزش می‌کنند، این به این معنا است که یک فرد ایرانی در هفته دو روز و به میزان نیم‌ساعت ورزش می‌کند.»

آقای کلهر در ادامه آمار ورزش کردن مردم در کشورهای خارجی را بین ۵۵ تا ۶۰ درصد اعلام کرد در حالی که به گفته او بیشتر افراد در ایران ورزش را تنها «پیاده‌روی» می‌دانند.

یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌رنگ بودن ورزش در زندگی ایرانیان کم بودن سرانه امکانات ورزشی است که به گفته معاون وزارت ورزش این آمار در بخش‌های شهری و حاشیه شهرها به خاطر تراکم جمعیت کمتر از ۱۵ درصد از جمعیت این مناطق را شامل می‌شود.

آقای کلهر در ادامه درباره چاقی مفرط سه تا پنج میلیون دانش‌آموز ایرانی هشدار داد و مدعی شد که «اینها پس از کرونا و به‌دنبال ترویج استفاده از فضای مجازی به این سطح از شرایط جسمی رسیده‌اند.»

بیشتر در این باره: فدراسیون بین‌المللی چاقی: تا ۱۲ سال آینده ۴۶ درصد ایرانی‌ها مشکل چاقی خواهند داشت

در سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان درباره آمار فزاینده چاقی در ایران هشدار داده‌اند.

شهاب شهابی، مدیر کلینیک چاقی بیمارستان رسول اکرم، دوم تیر امسال اعلام کرد که بر اساس برآوردها حدود ۴ میلیون نفر در ایران نیاز به جراحی چاقی دارند.

آقای شهابی در ادامه با استناد به آمار وزارت بهداشت ایران گفت که حدود دو سوم افراد از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند و طی ۴۰ سال اخیر تعداد افرادی که در ایران دچار چاقی شدند ۵.۵ برابر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ها مهر و ایسنا؛ ف.ع/پ.پ