گزارش‌ها از وقوع انفجارهایی در نزدیکی کشتی‌های تجاری در دریای سرخ

شرکت بریتانیایی امنیتی امبری اعلام کرد که یک کشتی تجاری در دریای سرخ روز پنج‌شنبه از وقوع انفجاری در نزدیکی خود خبر داده است.

شرکت امبری به نام این کشتی و کشور مالک آن اشاره نکرده و تنها گفته است که این کشتی تجاری در فاصله ۱۹ مایل دریایی غرب شهر بندری مخا در یمن بوده است.

از سویی سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا در گزارش جداگانه‌ای گفت که از وقوع دو انفجار در نزدیکی یک فروند کشتی که در فاصله ۲۷ مایل دریایی جنوب بندر مخا بوده، مطلع شده است.

مشخص نیست که حوادث مورد اشاره امبری و سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا یکی بوده‌اند یا رخدادهایی متفاوت باشند.

کشتی مورداشاره شرکت امبری با گزارشی که شورشیان حوثی از حملات روز پنج‌شنبه خود به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ ارائه داده‌اند، همخوانی دارد.

به گفته شرکت امبری، این کشتی از اروپا عازم امارات متحده عربی بود و در لحظه انفجار، سیستم شناسایی خودکار آن هیچ سیگنالی را مخابره نمی‌کرد. امبری توضیح بیشتری درباره این رخداد نداده است.

حوثی‌ها از نوامبر سال گذشته در واکنش به جنگ غزه حملات پهپادی و موشکی متعددی را به کشتی‌رانی بین‌المللی در مسیرهای کلیدی دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند.

این امر شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده که مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند و برای اجتناب از حملات حوثی‌ها مسیر به مراتب طولاتی‌تر و پرهزینه‌تر دور آفریقا را انتخاب کنند.

حوثی‌ها که کنترل پرجمعیت‌ترین نواحی یمن را بر عهده دارند، مدعی‌اند که این حملات را در همبستگی با فلسطینی‌های غزه انجام می‌دهند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، یک روز قبل از این گفته بود که این گروه دو کشتی «روزا» و «ونتیج دریم» را در دریای سرخ با تعدادی موشک و پهپاد هدف قرار داده‌اند.

به گفته او، کشتی «‌مارسک سلتار» آمریکایی نیز در دریای عرب توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد قرار گرفته‌ است.

این حملات به فاصله کوتاهی پس از آن انجام شده است که یونان اعلام کرده بود همکاری‌های بیشتر نیروهای دریایی کشورهای مختلف در دریای سرخ طی یک هفته اخیر منجر به کاهش حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌رانی بین‌المللی شده است.

یونان مقر ناوگان اروپایی است که به ماموریت ویژه دریایی به نام «آسپیدز»، برای مقابله با حملات حوثی‌ها اعزام شده‌اند.

حوثی‌ها تاکنون یک کشتی به نام روبیماررا غرق کرده و کشتی دیگری را نیز توقیف کرده‌اند. حملات آنها همچنین منجر به مرگ سه ملوان شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر