تعطیلی ها مشکل آلودگی هوای تهران را حل نکرد

به گفته وزیر بهداشت ایران، مراجعه به بیمارستان‌های قلب تهران در روزهای اخیر «۳۰ درصد» افزایش یافته است.

در حالی که مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید تعطیلی دو روزه تهران تاثیری در بهبود وضعیت هوا نداشته است، دو نماینده مجلس از تعطیل کردن پنج کلان‌شهر از سوی دولت به دلیل آلودگی هوا انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف رشیدی، مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز چهارشنبه، ۱۵ مهرماه، با بیان اینکه هوای تهران همچنان در شرایط هشدار است، گفت: «وضعیت آلاینده‌ها نشان می‌دهد که مُسکن تعطیلات نیز تاثیری در بهبود هوای پایتخت نداشته است.»

وی تاکید کرد که «در حال حاضر شهر ری و منطقه ۱۶ آلوده ترین مناطق تهران هستند و هوای آن‌ها به شرایط اضطرار بسیار نزدیک است».

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان، در همین روز از تعطیلی پنج کلان‌شهر ایران انتقاد کرد و با اعلام اینکه در حال حاضر «یک چهارم جمعیت» ایران تعطیل هستند، گفت این وضعیت، به تولید ناخالص داخلی کشور روزانه «۸۰۰ میلیارد تومان» ضرر می‌زند.

استانداری تهران، ادارات دولتی و مدارس تهران را به دلیل افزایش آلودگی هوا برای روزهای ۱۴ و ۱۵ تعطیل اعلام کرد. پس از تهران شهرهای اراک،‌ مشهد و استان‌های البرز و اصفهان نیز تعطیل شدند.

طبق گزارش‌ها، شهر مشهد و استان البرز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. در استان اصفهان نیز مدارس چندین شهر تعطیل شده‌اند و مدارس و مراکز آموزش عالی اراک نیز روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی تعطیلی است.

محمدرضا تابش روز چهارشنبه گفت: «اگر دولت برنامه جامع مربوط به آلودگی هوا را رعایت می‌کرد، یا خودروسازان استانداردها را رعایت می‌کردند و یا صنایع آلاینده از مراکز شهرها خارج می‌‌شد و یا کارخانه‌های دولتی که منجر به آلودگی هوا می‌شدند تعطیل می‌شدند، ما با این وضعیت مخاطره‌انگیز روبرو نبودیم.»

در کنار نماینده اردکان، حسن آصفری، نماینده اراک نیز روز چهارشنبه در انتقاد از آلودگی هوای اراک گفت: «بیش از ۲۵۵ روز است که شهرستان اراک آلوده است و علت آن بی‌تدبیری دو وزارتخانه نفت و نیرو است.»

به گفته وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۴ آذرماه، آلودگی هوا مراجعه به بیمارستان‌های قلب تهران را در روزهای اخیر «۳۰ درصد» افزایش داده است.

مرضیه وحید دستجردی گفت: «آمار مراجعات به بیمارستان‌های قلب ۳۰ درصد افزایش داشته و در سایر بیمارستان‌های عمومی ۱۵ درصد افزایش مراجعه کننده داشتیم که بیشتر آن‌ها به دلیل مشکلات قلبی ریوی مراجعه کرده‌اند.»

از روز سه شنبه، ۱۴ آذرماه، اورژانس تهران به دلیل آلودگی هوای تهران در شش میدان مستقر شده‌ است و به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، تا کنون به حدود «۱۰۷ مصدوم» ناشی از آلودگی هوا، خدمات درمانی ارائه کرده است.