تداوم آلودگی هوا در تهران؛ چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل است

به دنبال ماندگاری وضعیت آلودگی هوای تهران در وضعیت هشدار و همچنین قرار گرفتن برخی از مناطق تهران از لحاظ آلودگی هوا در شرایط «اضطرار»، کلیه ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌های تهران بر اساس اعلام دولت در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرتضی تمدن، استاندار تهران و رئیس کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران روز دوشنبه اعلام کرد: «به دلیل استمرار آلودگی هوا و پیشبینی ماندگاری این حالت تا پایان هفته، چهارشنبه و پنجشنبه این هفته همه ادارت دولتی،‌مدارس و دانشگاه‌های تهران تعطیل است.»

وی همچنین خاطر نشان کرد که تا «اطلاع ثانوی همه ادارات دولتی یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند» و افزود که «مراکز امدادی، اورژانسی و نظامی و انتظامی» در این دور روز تعطیل نیستند و تابع مقررات خاص خود خواهند بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، روز دوشنبه، ۸ آذر، بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به جز دی اکسید نیتروژن، نسبت به روز گذشته افزوده شده است و ایستگاه سنجش هوای آزادی از لحاظ منوکسید کربن و ایستگاه فرمانداری شهر ری از نظر آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، در شرایط «اضطرار» قرار گرفته است.

این در حالی است که سایر ایستگاه‌های سنجش هوای تهران نیز از لحاظ میزان آلاینده‌ها در وضعیت هشدار قرار داردند.

یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این زمینه به ایسنا گفته است: «آمارها نشان می‌دهد پایداری جوی در تهران تا اواسط هفته آینده نیز ادامه داشته و میزان آلودگی هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تشدید می‌شود.»

پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز روز دوشنبه به نقل از آقای محمد جواد محمدی‌زاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد که از اواسط هفته آینده وضعیت هوا بهتر خواهد شد.

وی همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که دولت، چهار برنامه اجرایی بلند مدت شامل افزایش کیفیت استانداردها و فرآورده‌های سوختی، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت تولید خودرو و خارج کردن خودروهای فرسوده از مدار، در دست اجرا دارد و ابراز امیدواری کرد که این طرح‌ها «حداکثر» در طول پنج سال آینده به طور کامل به اجرا درآیند.

بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های داخلی، آلودگی هوای تهران از اوایل آذرماه به وضعیت هشدار رسیده است و پیش از این کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران، در سوم آذرماه تمامی ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران را به دلیل وضعیت هشدار دهنده آلودگی هوا، تعطیل کرد.

در وضعیت فعلی به کلیه افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شده است از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و بقیه افراد نیز فعالیت طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.