اهود باراک: آمریکا و اسرائیل مصمم به توقف برنامه هسته‌ای ایران هستند

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل دو روز پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرد که این دو کشور هم‌پیمان، برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به توانایی هسته‌ای نظامی عزمی استوار دارند.

اهود باراک روز یکشنبه به رادیو اسرائیل گفت تل‌آویو و واشینگتن در راستای تصمیم «قاطع» خود برای بازداشتن ایران از رسیدن به بمب اتمی، اتفاق نظر دارند و معتقدند که نباید هیچ گزینه‌ای را کنار گذاشت.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که این دوکشور «کاملا باور دارند که نمی‌توان یک ایران اتمی را قابل تصور دانست و رسیدن ایران به چنین توانایی قابل قبول نیست».

این سخنان در حالی ابراز شده‌اند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه در جمع یهودیان در مریلند آمریکا بر حمایت همه جانبه دولتش از اسرائیل تأکید کرد و گفت که از ارزش‌های مشترک اسرائیل و آمریکا دفاع خواهد کرد.

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز روز یکشنبه نوشت که اهود باراک از تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا برای «تعمیق و تقویت مناسبات امنیتی میان آمریکا و اسرائیل» تقدیر کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل جمعه شب با باراک اوباما در مریلند، در شرق آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که دقایقی پس از خاتمه آن، آقای اوباما در جمع صدها نفر از یهودیان آمریکایی وابسته به جریان اصلاح‌طلبی یهودی» سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی خاطر نشان کرد که طرح‌های هسته‌ای ایران نگرانی اصلی و خطری برای امنیت اسرائیل به شمار می‌رود و افزود که در خصوص مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران «هر‌ گزینه‌ای» باید مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: «سیاست آمریکا کاملاً روشن است و ما مصمم هستیم ایران را از رسیدن به بمب هسته‌ای بازداریم.»

آقای اوباما خطاب به یهودیان آمریکا و اسرائیل گفت که دولت وی سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا در آورده و تصریح کرد: «از زمان آغاز این وظیفه (ریاست جمهوری)، بی هیچ تردیدی، همگام با شرکا و همپیمانان خود تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته‌ایم و تنها به حرف اکتفا نکرده‌ایم».

رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما به سخنی که می گوییم، عمل می کنیم و قصد داریم که فشار بر ایران را افزایش دهیم و هیچ گزینه ای را از میز برنداشته‌ایم.»

اوباما: هیچ دولتی در آمریکا به اندازه ما حامی اسرائیل نبوده است

آقای اوباما روز جمعه در سخنرانی خود در جمع یهودیان در مریلند، به انتقادهای گسترده و پی در پی رقبایش در حزب جمهوری‌خواه از سیاست‌های خارجی دولتش، به صورت تلویحی واکنش نشان داد و گفت: «مفتخرم که بگویم هیچ دولتی در آمریکا به اندازه دولت ما از امنیت اسرائیل حمایت نکرده است.»

وی که سخنانش با استقبال شدید حضار همراه بود، بارها بر «هم‌پیمانی غیر قابل تزلزل میان اسرائیل و آمریکا» تأکید کرد.

اظهارات آقای اوباما در حالی مطرح شده‌اند که هفت نامزد جمهوری‌خواه برای احراز پست ریاست جمهوری آمریکا، پنجشنبه شب در آخرین مناظره خود در ایالت آیووا، بار دیگر به شدت از سیاست‌های اوباما در قبال ایران انتقاد کرده و آن را ناکافی دانسته بودند.

آقای اوباما که از جمله با حمایت ۷۸ درصد از یهودیان آمریکایی روی کار آمده و تا کنون از میلیون‌ها دلار حمایت مالی آن‌ها برخوردا شده، امیدوار است که در انتخابات نوامبر ۲۰۱۲ نیز از پشتیبانی یهودیان آمریکایی بهره‌مند باشد.

حمایت یهودیان از باراک اوباما در نوامبر ۲۰۰۸، بی‌سابقه‌ترین پشتیبانی یهودیان از نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رقم زد.

یهودیان آمریکایی به طور معمول حامی حزب دموکرات این کشور هستند، اما نامزدهای جمهوری‌خواه تلاش دارند این‌بار حمایت یهودیان را به سمت خود جلب کنند.

اسرائیل: هدف رزمایش مشترک اسرائیل و ایتالیا، ایران نیست

از دیگر سو در حالی که رزمایش مشترک نیروی هوایی اسرائیل و ایتالیا در جنوب اسرائیل به تازگی به پایان رسیده است، مقامات نظامی اسرائیل گفته‌اند که این مانور برای مقابله با ایران نبوده است.

مانور هوایی در جنوب اسرائیل یک ماه پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های هوایی اسرائیل برای انجام یک رزمایش هوایی دیگر، به جزیره ساردینیای ایتالیا منتقل شده بودند تا پرواز در مسیرهای طولانی را تمرین کنند؛ امری که به دلیل حریم هوایی بسیار کوچک اسرائیل، در خود این کشور امکان پذیر نیست.

اسرائیل تا چندی پیش این گونه رزمایش‌ها را با همکاری ترکیه انجام می‌داد اما با توجه به رکود مناسبات میان دو کشور، در ماه‌های اخیر اینگونه تمرین‌های هوایی با همکاری ایتالیا، یونان و چند کشور دیگر اروپای مرکزی صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه یدیعوت آخرونوت، اوربانو فلورانی، از فرماندهان نیروی هوایی ایتالیا که در رزمایش اخیر اسرائیل مشارکت داشته، روز جمعه «در حالی که از هرگونه اشاره مستقیم به ایران دوری می‌کرد» گفت: «ما تنها می‌توانیم که سناریوهای مختلف را به بهترین نحوی که می‌توانیم، عملی کنیم و این‌بار نرمش‌های تاکتیکی را تمرین کرده‌ایم.»

سرتیپ هوایی آنزو واچیلری، یکی دیگر از فرماندهان نیروی هوایی ایتالیا نیز به یدیعوت آخرونوت گفت: «ما تنها برای آزمودن توانایی‌های خود به اینجا آمده‌ایم.»

به نظر می‌رسد این اظهارات در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های مختلف در مورد ارتباط این رزمایش با «تهدیدهای» ایران مطرح شده‌اند.

در همین زمینه سرهنگ اسرائیلی، خگای توپلوفسکی نیز با رد این گمانه‌زنی‌ها گفته است: «رسانه‌ها تمایل دارند که مسائل را به یکدیگر ربط بدهند و داستانسرایی کنند.